JR West shinkansen

Japans spoorbedrijf zet medewerkers naast voorbijrazende trein

Personeelsleden van het Japanse spoorbedrijf JR West werden onlangs gedwongen om in een tunnel naast de spoorlijn te zitten waarop een shinkansen, een Japanse hogesnelheidstrein, met 300 kilometer per uur langsraast. Het spoorbedrijf verdedigde maandag de oefeningen. De vakbond van JR West-medewerkers probeert de tests sinds mei een halt toe te roepen, maar het bedrijf geeft geen gehoor aan de oproep.

Volgens de Mainichi Newspaper wordt het personeel in twee groepen verdeeld bij zo’n veiligheidsoefening. Elke groep moet in een groef zitten van een meter diep en een meter breed die zich tussen twee spoorlijnen bevindt. Ze krijgen een helm en veiligheidsbril op. Op deze manier kunnen de JR West-medewerkers de sterke luchtdruk van een passerende shinkansen voelen.

De oefening heeft als doel om het onderhoudspersoneel het belang te leren van elk aspect van het werk. Door te ervaren hoe snel de trein rijdt, begrijpt het personeel hoe cruciaal hun werk is, volgens een woordvoerder van JR West. Er zou ook geen gevaar zijn, omdat er heel goed op de veiligheid wordt gelet tijdens de oefening.

Ongeluk

Ongeveer 190 personeelsleden namen deel aan de 24 testen die tot nu toe zijn gehouden. De oefening werd in 2016 ingesteld nadat in augustus 2015 een plaat van de buitenkant van een treinstel loskwam in de tunnel. Volgens een onderzoek van de Japanse veiligheidscommissie voor transport, kwam dat deel los doordat een bout niet goed was aangedraaid. Een passagier raakte daarbij gewond. In de 50 jaar dat de shinkansen rijdt, heeft er nog nooit een dodelijk ongeluk plaatsgevonden.

Medewerkers zeiden tegenover Japanse media dat het een vreselijke ervaring was. Een personeelslid vergeleek het met een publieke geseling. De vakbond van JR West-medewerkers probeert de oefeningen sinds mei te stoppen, maar het bedrijf zegt geen plannen te hebben om de oefening te veranderen.

Lees ook:

‘Nederland kan even goed presteren als Japan bij versimpelen spoornetwerk’

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.