DB Cargo goederentrein

DB Cargo moet ruim 30.000 euro betalen aan ontslagen machinist

DB Cargo moet meer dan 30.000 euro uitbetalen aan een weggestuurde machinist. Dat heeft het Gerechtshof in Den Haag bepaald. De man werd ontslagen door de goederenvervoerder nadat hij tot drie keer toe in minder dan drie jaar tijd een wagen niet van de handrem had gehaald, terwijl hij dat wel had moeten doen.

Volgens DB Cargo heeft de machinist zich schuldig gemaakt aan ‘ernstig verwijtbaar handelen’ omdat hij herhaaldelijk de veiligheidsregels uit Handboek Buitendienst niet in acht nam. Het feit dat de wagens op de handrem stonden, zorgden voor een onveilige situatie. De incidenten hadden bovendien grote schade kunnen veroorzaken. Daarom verzocht de goederenvervoerder de rechtbank in Dordrecht om het contract met de machinist zo snel mogelijk te ontbinden, zonder de opzegtermijn van vier maanden te honoreren.

Een kantonrechter in Dordrecht stelde DB Cargo aanvankelijk in het gelijk. Volgens de rechter toonde DB Cargo aan dat de machinist ernstige fouten had gemaakt. Niet alleen omdat hij fout had gehandeld, maar ook omdat hij op een ‘rembrief’, een document waarop wordt ingevuld hoe de remproef is verlopen, invulde dat de remproef geslaagd was. Dit bleek niet het geval, terwijl de handremmen elke keer nog aangedraaid waren. De machinist werd daarom per 15 februari 2018 ontslagen en kreeg geen vergoedingen. Ook moest hij alle proceskosten betalen.

Geen ernstige fouten

Het Gerechtshof in Den Haag was het niet eens met deze beslissing. Hoewel DB Cargo de man terecht heeft ontslagen, en de rechter de machinist op de meeste punten niet in het gelijk stelt, is er niet aangetoond dat de fouten ernstig waren. De man heeft volgens de rechter wel ‘forse steken’ laten vallen. Maar voor het laatste incident waren er vijftien foutloze maanden verstreken. Ook heeft de man in 19 jaar dienst in totaal vier fouten gemaakt.

Daarom besloot het Gerechtshof dat de man recht heeft op een transitievergoeding van bijna 8.000 euro omdat DB Cargo zich niet aan de opzegtermijn van vier maanden heeft gehouden. Ook krijgt hij een vergoeding voor het ontbinden van het contract, het gaat om een bedrag van ruim 24.000 euro. De proceskosten worden gedeeld.

Handremmen

In 2011 reed een goederentrein in een verkeerde samenstelling door een fout van de machinist. De man had niet gezien dat een van de wagens aan een trein niet op de RCS-lijst stond. De trein was vervolgens betrokken bij een ongeluk met wegverkeer, waardoor de fout werd ontdekt.

Bovendien maakte de machinist tot drie keer toe dezelfde fout. De machinist zag in 2015, 2016 en 2017 niet dat de handrem van een wagen was aangedraaid. Dat laatste incident vond plaats op rangeerterrein Kijfhoek met een wagen die gevaarlijke stoffen bevatte. De man werd daarop vorig jaar september op non-actief gesteld.

De machinist zelf geeft aan dat DB Cargo hem keer op keer heeft getest, om te zien of de man de procedures op de juiste manier doorliep. Elke keer kreeg de man hier een voldoende voor. Ook had hij na het eerste incident bij DB Cargo de suggestie neergelegd om de rembrief dusdanig aan te passen, dat dit soort fouten niet meer konden worden gemaakt. Volgens de machinist is er namelijk geen specifieke instructie om de handrem te controleren.

DB Cargo heeft nog niet gereageerd op de uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag. Lees de volledige uitspraak hier.

Onderwerpen:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.