
Machinist, NMBS en Infrabel worden vervolgd voor treinramp
De machinist, vervoerder NMBS en infrabeheerder Infrabel worden vervolgd voor een botsing tussen twee treinen bij het Belgische Buizingen in 2010. De machinist wordt ervan beschuldigd door een rood licht te zijn gereden. Zelf ontkent de bestuurder dit. Bij dit ongeval vielen negentien doden.
Dit melden verschillende Belgische media. NMBS en Infrabel zijn volgens een onderzoeksrechter nalatig geweest bij de beveiliging van de treinstellen en de railinfrastructuur. Het is de bedoeling dat er in juni gestart wordt met het proces en dat volgend jaar een uitspraak volgt.
Proces
Er kan pas enkele jaren later met het proces gestart worden, vanwege de ingewikkelde technische situatie op de plek waar het ongeluk plaatsvond. In eerste instantie opende het Brusselse parket een gerechtelijk onderzoek, maar dat werd later overgenomen door het parket Halle-Vilvoorde en duurde jaren. Wel bleek al eerder dat de bestuurder waarschijnlijk door rood had gereden.
De bestuurder van de trein kan tot wel vijf jaar gevangenisstraf opgelegd krijgen als hij veroordeeld wordt en een geldboete van 3000 euro. De vervoerder en infrabeheerder riskeren een geldboete die kan oplopen tot 600.000 euro. Bij de botsing tussen de intercity en de stoptrein raakten er bovendien ruim 300 mensen gewond, waarvan elf zwaargewond.
Wat is het nut van een dergelijke straf? Zou het helpen voorkomen dat machinisten ooit een fout maken? Een machinist rijdt niet opzettelijk door rood. Beter is het om de oorzaak breder te onderzoeken en bijvoorbeeld ATB te installeren. Want ook machinisten zijn mensen en kunnen vroeg of laat falen.