Machinist, trein, NMBS

NMBS en Infrabel zoeken duizenden nieuwe medewerkers

In het komende decennium zullen veel medewerkers in de railsector met pensioen gaan. Daarom willen de Belgische spoorbedrijven NMBS en Infrabel in 2017 tussen de 1800 en 2200 nieuwe medewerkers aannemen, waarvan meer dan vierhonderd machinisten. Verder moeten er veel nieuwe treinbegeleiders, technici, ICT’ers en ingenieurs worden geworven.

Die behoefte aan nieuw personeel is bovendien niet eenmalig. De komende jaren zullen er veel medewerkers met pensioen gaan, waardoor de noodzaak voor nieuw personeel de komende jaren hoog zal blijven. De verwachting is dat in 2025 bijna de helft van het huidige personeel op het spoor met pensioen gaat, zo’n 17.000 medewerkers.

Besparingen

Overigens hoeven niet al deze medewerkers vervangen te worden, omdat er ook door de NMBS flink bespaard moet worden. Dit betekent dat het personeelsbestand moet slinken. Maar Michel Bovy, directeur van HR-Rail, het bedrijf dat het personeelsbeheer bij zowel NMBS als Infrabel regelt, zei tegen de Belgische krant De Standaard te verwachten dat er in 2017, 2018 en 2019 jaarlijks ongeveer 2000 nieuwe medewerkers bij moeten komen.

Bovy benadrukt dat de aanwas van voldoende nieuw personeel in de railsector van groot belang is en hoopt dat ook dat erin geslaagd wordt om in 2017 2200 nieuwe medewerkers aan te trekken. “Minder dan 1800 man brengt de goede werking van het spoor in gevaar.” De directeur denkt dat dit een behoorlijke uitdaging wordt, omdat er voor verschillende vacatures te weinig kandidaten zijn. “De war for talent tussen de bedrijven zal groot zijn, vooral bij de technische profielen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.