Een trein van Arriva, foto: ANP

Consolid gaat treinmachinisten werven voor Arriva

Consolid heeft de opdracht gekregen om twintig kandidaten te werven en opleiden als treinmachinist voor Arriva. De spoorvervoerder heeft een tekort aan machinisten en riep daarom de hulp van de uitzend- en detacheringsorganisatie in om kandidaten voor te bereiden op het vak van treinbestuurder. “Vandaar dat Arriva een uitvraag heeft gedaan. Wij gaan nu kandidaten werven en opleiden voor de noordelijke spoorlijnen in Groningen en Leeuwarden, voor de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen en de spoorlijnen in de Achterhoek.”

Consolid heeft veel ervaring met het opleiden en detacheren van zowel goederen- als reizigersmachinisten. “Inmiddels is dit een beproefd concept, de reden dat Consolid de opdracht gegund heeft gekregen”, vertelt de regiomanager.

Consolid organiseert volgende week dinsdag de eerste selectiedag. Halverwege februari starten de kandidaten met de opleiding. De kandidaten worden in drie maanden klaar gemaakt voor het vak van machinist. In mei zullen de eerste machinisten bij Arriva kunnen instromen.

Screening kandidaten

Na een eerste screening, worden de kandidaten telefonisch benaderd, om te toetsen of zij aan een aantal harde criteria voldoen en wat de motivatie is. Wanneer zij dit doorstaan krijgen zij een online capaciteitentest toegestuurd om thuis in te vullen. Om aan deze opleiding te beginnen moeten de kandidaten ten minste mbo niveau 3 hebben, vertelt Snel. “Dit wordt getoetst aan de hand van deze capaciteitentest én het CV. Als de uitkomst positief is, dan worden ze uitgenodigd voor de selectiedag.”

Tijdens de selectiedag krijgen ze meer informatie over het vak van machinist, het opleidingstraject en het vervolg na de opleiding. “Aansluitend vindt direct een individueel gesprek plaats met één of twee medewerkers van Consolid Rail. Een dag later horen de kandidaten of ze door zijn naar een tweede gesprek. Na dit tweede gesprek volgt een (verplicht) psychologisch onderzoek. Wanneer die ook naar tevredenheid verloopt, wordt de kandidaat voorgesteld aan opdrachtgever Arriva. Als laatste volgt nog een medische keuring, waarna de kandidaat klaar is om te starten met de opleiding.”

Machinistenopleiding

De theoretische opleiding wordt verzorgd door RDP Services en zal gegeven worden in Meppel. Voorafgaand aan de opleiding wordt er gestart met een kick-off meeting. “Op deze dag krijgen ze praktische informatie, de benodigde middelen zoals veiligheidsschoenen en kunnen ze kennismaken met andere studenten.”

De opleiding bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. Nieuw is dat de studenten extra worden getraind in het simulatorcentrum van RDP Services, waar met de nieuwste simulatoren treinritten worden nagebootst. “Daar oefenen ze onder andere om juist te reageren op incidenten en maken ze kennis met de spoortrajecten waar ze kunnen gaan rijden.”

Werken bij Arriva

Een deel van de kandidaten zal direct na de opleiding in dienst treden bij Arriva. Het andere deel komt na een bepaalde periode in dienst bij de spoorvervoerder. De kandidaten worden minimaal 23 en maximaal 36 uur per week ingezet en gaan op vaste trajecten rijden. In mei zullen de eerste machinisten bij Arriva aan de slag gaan.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Consolid gaat treinmachinisten werven voor Arriva”

Alex|03.11.16|12:49

En toch, als je weet dat de opleiding mcn vb bij NS grofweg één tot anderhalf jaar duurt, hou ik hier wel mijn vraagtekens bij.

Willy Rademacher|17.01.17|15:48

De verplichte railnedcodetest mag wel op de schop. Dit heeft niks met de werkelijkheid te maken. Psychologisch proberen aan te tonen of iemand geschikt is m.b.v. een test met 5 puntjes gaat een brug te ver. Dan haal je de handige harry’s eruit en niks meer. En dat is wat men wil? Zou ik voorstellen om dezelfde test het ’s nachts nog eens te doen. Slaagt de helft niet eens. Ik bedoel maar. Diegene die het écht wil en het theoretisch aankan, die moet men selecteren.

Rached de Boom|15.02.17|23:32

arriva moet je niet voor willen werken.
werkdruk is hoog en de waardering en beloning is laag.
ook de opleiding moet zo goedkoop mogelijk en komt de veiligheid niet ten goede.
ik zou lekker bij de ns proberen te solliciteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.