Werkzaamheden, spoor, Den Bosch

‘Maak onveilige situaties in het spoor bespreekbaar’

Hoewel iedereen het nut en noodzaak inziet van regels voor spoorveiligheid, komt het in de praktijk toch nog wel eens voor dat deze binnen spoorbedrijven worden overtreden. Dit kan desastreuze gevolgen hebben voor de veiligheid van de reizigers én de spoormedewerkers zelf. Om de veiligheidscultuur binnen een bedrijf te veranderen, kunnen leidinggevenden hun medewerkers erop wijzen wat ze juist goed doen op het gebied van spoorveiligheid en oprecht luisteren naar hun zorgen. Dat zegt Filip Coumans van adviesbureau BST.

Coumans is werkzaam bij BST, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in het verbeteren van veiligheidsprestaties van bedrijven.

“Spoorbedrijven zetten zich over het algemeen goed in als het gaat om het communiceren van regels over spoorveiligheid naar hun medewerkers. Het merendeel van de medewerkers realiseert zich ook dat deze regels in ieders belang zijn. Toch gaat het nog wel eens mis. We geven managers inzicht geven in wat medewerkers motiveert om bepaalde handelingen uit te voeren die aan de procedures voldoen, maar óók waarom ze deze soms niet naleven.”

Regels en procedures

“Managers denken vaak: we hebben toch al de middelen en de procedures? Maar het blijft echter niet alleen bij het formuleren van deze regels. We moeten ook een omgeving creëren waarbij mensen de regels kunnen én willen volgen. Er zijn bepaalde technieken waarmee je als manager of leidinggevende ook daadwerkelijk een positieve impact kan hebben op het gedrag van medewerkers.”

“Om de veiligheidscultuur van een bedrijf positief te veranderen, dient er te worden gekeken naar het gedrag van medewerkers op alle niveaus”, legt Coumans uit. “De leidinggevende kan een cultuur van betrokkenheid creëren bij zijn medewerkers door er bijvoorbeeld op te wijzen wat ze juist wél goed doen op het gebied van veiligheid. Daarnaast gaat soms om hele simpele dingen, zoals oprecht luisteren naar zorgen van medewerkers. Alleen zeggen dat je een onveilige situatie hebt doorgegeven aan een ander, voldoet niet.”

Veiligheid

Managers dienen medewerkers te laten merken dat ze er energie in steken om een probleem op te lossen, stelt Coumans. “Daarmee bevorder je dat men op de werkvloer oprecht gaat geloven dat je hun veiligheid voor ogen hebt en zullen daardoor jou en andere collega’s sneller aanspreken op veiligheid.”

“Als je kijkt naar de spoorindustrie, dan zie je dat er heel veel handelingen zijn op verschillende niveaus. Uiteindelijk zijn het die handelingen die de veiligheid bepalen. Denk bijvoorbeeld aan een machinist die op zijn gsm kijkt terwijl hij rijdt.”

Automatisering

Automatisering in de spoorsector lost niet alle problemen op, meent Coumans. “Er komen steeds meer systemen die de menselijke factor weghalen bij bepaalde handelingen. Zo zijn er beveiligingssystemen die ervoor zorgen dat een trein voor een rood sein stopt, maar er zullen altijd momenten zijn dat deze systemen fouten niet opvangen. Veel belangrijker is echter dat zullen er altijd manuele handelingen blijven bestaan zoals het koppelen van wagons.”

Filip Coumans geeft op donderdag 19 maart op Rail-Tech een presentatie met als titel ‘Waarom volgen mensen de regels niet? Verplichting versus betrokkenheid’. Dat doet hij tijdens de conferentie Spoorveiligheid en naleving van regelgeving. Op woensdag 18 maart is er een conferentie over ERTMS. Bekijk hier het volledige congresprogramma van Rail-Tech 2015.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.