DB Schenker Rail

Taaleis voor buitenlandse machinist op grensbaanvak minder streng

De taaleis voor buitenlandse machinisten op grensbaanvakken wordt minder streng. ProRail verlangt nog wel dat een machinist in staat is voldoende Nederlands te spreken en te verstaan, maar volledige kennis van de Nederlandse taal is straks geen vereiste meer. Ook kunnen buitenlandse locomotieven weer worden toegelaten en wordt de toegang voor Duitse machinisten versoepeld. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

Buitenlandse spoorgoederenvervoerders die op grensbaanvakken bij Venlo en andere grensstations in Nederland komen, kampen op dit moment met de strenge taaleisen. In Venlo ontstonden problemen, nadat de verkeersleidingpost daar verdween en werd gecentraliseerd. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Het werkte in Venlo prima tot dat de Europese regelgeving veranderde en Prorail de verkeersleidingpost daar weghaalde en centraliseerde in Eindhoven. We zijn blij dat de staatssecretaris maatregelen neemt voor een veilige en efficiënte grenspassage.”

Wijziging Spoorwegwet

Mansveld stuurde eerder al een Nota van Wijzingen voor de Spoorwegwet naar de Tweede Kamer, waarin stappen worden gezet op de problemen bij de grensstations op te lossen. Daarin stelt zij voor om het Nederlandse B-certificaat niet langer verplicht te stellen aan buitenlandse spoorvervoerders als het treinverkeer beperkt blijft tot het grensbaanvak.

De infrastructuur van een hoofdspoorweg vanaf de Duitse of Belgische grens tot aan het eerstvolgende station in Nederland, het zogenaamde grensbaanvak, komt overeen met die van buurland Duitsland of België. Deze infrastructuur onderscheidt zich echter van de Nederlandse spoorinfrastructuur omdat op zo’n grensbaanvak de systemen van het buurland geïnstalleerd en niet de Nederlandse treinbeïnvloedingsysteem ATB of de bovenleiding van 1500 V heeft. Daarom is het volgens de staatssecretaris niet langer verplicht om over het Nederlandse certificaat te beschikken.

Positief signaal

Toet: “Dit is een mooi en positief signaal van het ministerie. Het ministerie rapporteerde onlangs over de wijzigingen voor de grensbaanvakken bij een internationaal overleg van spoorgoederenvervoerders. Deze werden daar met luid gejuich ontvangen. Dat Nederland hierin voortvarend is, laat zien dat het ministerie het spoorgoederenvervoer een warm hart toedraagt.”

Lees ook:

Versoepeling regels spoorgoederenvervoerders op grensbaanvak

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.