Marion Gout, directeur ProRail, internationale conferentie Stockholm

Gamingsimulatie helpt treindienstleiders beter presteren

Gamingsimulatie moet ervoor zorgen dat treindienstleiders en planners het treinverkeer beter conflictvrij kunnen plannen. Deze speciale extra training die medewerkers van ProRail en NS krijgen is een noviteit in de internationale spoorsector. Daarover vertelde directeur Marion Gout donderdag op een internationale railconferentie in het Zweedse Stockholm.

Gout en het management van het Britse Network Rail vertelden tijdens deze conferentie andere directieleden van spoorbeheerders en -vervoerders in Europa over de wijze waarop er met veiligheid wordt omgegaan op het spoor.

De Inspectie Leefomgeving en Transport maakte onlangs bekend dat twee procent van het totaal aantal treinen op het Nederlandse spoor niet conflictvrij wordt gepland door de verkeersleiding van ProRail. Dat betekent dat er op dit punt nog steeds veiligheidsrisico’s in de dienstregeling op het spoor kunnen ontstaan.

Planning

De ProRail-directeur vertelde haar toehoorders dat de spoorbeheerder na het ongeval in Amsterdam bij de Singelgracht in 2012, mede vanwege de veiligheid, extra inzet op een betrouwbaarder dienstverlening en planning. Als het treinverkeer goed verloopt, zijn er namelijk ook minder rode seinen en dus minder kansen dat treinen door rood rijden.

Op de conferentie voor European Rail Infrastructure Managers (EIM) en de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) wisselden zo’n zeventig CEO’s van spoorbedrijven uit heel Europa ervaring met elkaar uit.

Treinongeluk

Gout: “Een van de meest indrukwekkende ervaringen die ik bij ProRail heb meegemaakt, is de herdenking van het treinongeval bij Harmelen. Na meer dan vijftig jaar hebben nabestaanden, hulpverleners en overlevenden nog traumatische herinneringen. Bij dit grootste treinongeval kwamen in 1962 in totaal 93 mensen om. Het is spoor is nu relatief heel veilig, maar dit ongeval en recente ongevallen in Europa blijven ons erop wijzen, dat veiligheid topprioriteit moet blijven op het spoor.”

ProRail werkt al sinds vijf jaar samen met de TU Delft om door middel van simulaties met elementen uit de ‘gaming’ wereld, treindienstleiders en planners verder te trainen op een aantrekkelijke manier. Door een spelelement, zoals de hoogste score kunnen halen bij een simulatie, verbeteren de prestaties.

Veiligheidscultuur

De CEO’s hebben besloten om veel intensiever en vaker kennis uit te wisselen over lessen uit incidenten. Ook zullen de prestaties op de ‘veiligheidsladder’ onderling worden vergeleken ter verbetering van de veiligheidscultuur bij alle spoorbeheerders.

Lees ook:

ProRail en NS blijven onder verscherpt toezicht ILT

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.