Treinverkeer, storing, Den Haag

FNV: geen staking bij verkeersleidingspost Den Haag

Op de verkeersleidingspost van ProRail in Den Haag is woensdagavond tijdelijk het treinverkeer stilgelegd om duidelijk te krijgen welke wissels precies gerepareerd moesten worden. Woordvoerder Huub Veeneman van ProRail: “De treindienstleider heeft het treinverkeer tien minuten stilgelegd. Zodra het duidelijk was over welke wissels wel en welke wissels niet kon worden gereden, is het treinverkeer hervat.De berichten over dat er sprake was van een staking bij ProRail, zijn volgens hem pertinent onjuist. Dat wordt bevestigd door FNV-bestuurder Roel Berghuis. 

Bij een inspectie bleek dat er bij vier wissels, twee in Den Haag en twee in Rotterdam, onderdelen vervangen moesten worden. Doordat de wissels met spoed moesten worden gerepareerd, reden er woensdagavond nauwelijks treinen rond Den Haag en Rotterdam. Veel treinreizigers hadden hier last van. Inmiddels zijn drie van de vier wissels gerepareerd. Het herstel duurt zeker tot donderdagavond. Dit betekent dat op het traject Den Haag-Utrecht, Den Haag-Rotterdam, Rotterdam-Gouda-Utrecht minder treinen rijden.

Treinverkeer

Roel Berghuis van FNV Spoor zegt dat het vervangen van vier wissels in de verkeersleidingspost van ProRail ‘niet met gejuich werd ontvangen’. “Er is daarna commotie ontstaan tussen het OCCR en de afdeling asset management van ProRail. Mensen waren not amused over dit besluit.” Berghuis zegt dat de media zijn uitspraken eerder verkeerd hadden geïnterpreteerd. Volgens diverse media had Berghuis gezegd dat de medewerkers op de verkeersleidingspost zo gestrest waren dat sommigen het werk neerlegden. De FNV-bestuurder ontkent nu dat er sprake was van een staking.

Woordvoerder Huub Veeneman van ProRail: “Het is niet alleen voor de verkeersleiding, maar ook voor de asset management van ProRail een zeer onprettige beslissing om het treinverkeer stil te leggen voor reparatie van wissels. Wij zijn er om treinen te laten rijden en niet om in de spits treinverkeer stil te leggen. We moesten deze beslissing maken, omdat veiligheid op de eerste plaats komt. Ik heb de mensen gesproken die deze beslissing hebben genomen. Die zijn daar zelf ook niet blij mee.”

Defect

ProRail ontdekte het defect aan de wissels tijdens een inspectie. Veeneman: “We hebben lorries ingezet om de status van wissels te controleren. Deze worden bovenop een wissels geplaatst en maken van 30 punten op een wissel een foto. Deze foto’s worden vergeleken met het oorspronkelijk ontwerp van het wissel. Het bleek dat er zoveel kritische waarden waren overschreden, dat de onderdelen van de wissels met spoed moesten worden vervangen.”

Hoe het kon gebeuren dat deze defecten niet eerder werden ontdekt, is volgens ProRail nog onbekend. De spoorbeheerder is bezig met een grootschalig intern onderzoek.

Opheldering

Reizigersorganisatie Rover heeft opheldering gevraagd aan ProRail over de spoedreparaties aan het spoor. De reizigersvereniging vindt de huidige overlast voor de reiziger onacceptabel en vreest dat ProRail de grip verliest op de toestand van de infrastructuur. “Met het beheer van en het verkeer op de spoorweginfrastructuur lijkt nu het stadium van de horrorscenario’s te zijn bereikt, gezien de explosief stijgende overlast van spoedreparaties”, schrijft Rover in een brief aan ProRail.

Al die zwaar-overlastgevende spoedreparaties wijzen op een situatie die niet onder controle is bij ProRail, concludeert Rover. De reizigersorganisatie vraagt zich af hoe het kan dat een kennelijk alarmerende onderhoudstoestand van wissels niet bijtijds wordt opgemerkt en reparatie van een wissel tot buitenproportionele gevolgen voor het treinverkeer leidt.

Technische gebreken

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat staatssecretaris Wilma Mansveld “orde op zaken” moest stellen bij ProRail. Volgens de reizigersorganisatie is het de zoveelste grote storing in korte tijd die tienduizenden reizigers treft. “ProRail zet weliswaar terecht in op veiligheid, maar dat doet niets af aan wat er werkelijk aan de hand is. Want aan die veiligheidsmaatregelen gaat iets vooraf: blijkbaar kunnen technische gebreken aan rails en wissels onopgemerkt blijven totdat ze plotseling van dien aard zijn dat het treinverkeer onmiddellijk moet worden stilgelegd“, zo schrijft Maatschappij Voor Beter OV aan de staatssecretaris.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.