De overhandiging van de meettrein. V.l.n.r.: Jeroen Mooij (Stichting Holland Spoor), Hidde Romeijn (Stichting Historisch Dieselmaterieel), Rolf Dollevoet (TU Delft), Aad van der Zouwen (Eurailscout)

NS-meetrijtuig dient als practicum voor railstudenten

Het oudste in dienst zijnde meetrijtuig van Nederland is sinds deze week in dienst als rijdende proeftuin voor railstudenten. In deze proeftuin kunnen innovaties en studiemetingen vanuit een ‘testtrein’ worden getoetst op haalbaarheid en toepasbaarheid. Nieuwe ideeën en voorstellen kunnen daardoor sneller hun weg vinden naar een definitieve, succesvolle uitrol.

Eurailscout Inspection and Analysis droeg het meetrijtuig afgelopen vrijdag over aan de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD). Daar zal het meetrijtuig (Universeel Meetrijtuig – UMR) een belangrijke rol vervullen in het samenwerkingsverband Creatief Treintechnisch Onderzoeksplatform (CTO).

In dit samenwerkingsverband bieden TU Delft, Plurel, Eurailscout, Strukton, SHD en de Stichting Holland Spoor gezamenlijk een laagdrempelig platform voor ideeën en voorstellen die zich in een vooronderzoeksfase bevinden.

Practicum

Het rijdende practicum is primair bedoeld voor studenten en promovendi. De meettrein-ritten worden gekoppeld aan bestaande infra-onderhoudsritten en vormen hierdoor in beginsel geen verhoogde belasting voor de beschikbare capaciteit van het spoorwegnet.

Bezoek de website van Stichting Holland Spoor voor meer informatie over de researchtrein.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.