Stefan de Konink, Nationale OV-prijs

Digitale pionier Stefan de Konink wint Nationale OV-prijs

Voorzitter Stefan de Konink van Stichting OpenGeo heeft de Nationale OV-prijs gewonnen. Hij kreeg de prijs donderdag uitgereikt tijdens het jaarcongres van kennisplatform Railforum. De Konink is digitale pionier, voorvechter van open data en verantwoordelijk voor diverse reisinformatie-apps. Hij maakte tijdens de uitreiking meteen van de gelegenheid gebruik om de lancering van de reizigersapp ‘Treintoilet’ bekend te maken. Deze app vertelt de reiziger exact of de trein een toilet heeft of dat men toch maar beter kan overstappen bij een station met een, eventueel rolstoel toegankelijke, toilet.

Volgens de jury is de Konink hét symbool van open data en kwam hij daardoor als terechte winnaar uit de bus. OpenGeo bevat een van de twee NDOV-loketten (het project Nationale Data Openbaar Vervoer van Rijk, provincies en stadsregio’s). Het andere NDOV-loket wordt beheert door 9292.

Reizigersapp

In de reizigersapp Treintoilet zijn naast informatie over toiletten ook actuele vertrektijden te vinden. De app loopt  synchroon met de borden op het station. Volgens Thomas Koch, maker van de app, heeft het weinig tijd gekost om de app te maken. “Het ontwikkelen van de complete app en api kostte slechts vier dagen, dat is heel wat korter dan NS en ProRail hebben besteed aan InfoPlus.” De informatie die reizigers via Treintoilet krijgen, komt via OpenGeo in de app terecht.

De kaker van de app heeft over toegankelijkheid voor de reiziger nagedacht: “TreinToilet is net als OVinfo via TalkBack toegankelijk gemaakt voor visueel beperkte reizigers. Zo kan iedereen de app gebruiken, ook als je de borden op het station zelf niet kunt lezen”, aldus Koch.

Reizigersapp

TreinToilet is de eerste commerciële applicatie die via ndovloket.nl gebruik maakt van de Dynamische Vertrek Staten die NS via InfoPlus biedt. Helaas publiceert NS geen materieelnummers in de reisinformatie. Dat vindt Koch erg jammer: “Met materieelnummers hadden we reizigers direct vieze toiletten kunnen laten terugmelden, waardoor NS aan de schoonmakers kan tonen welk treindeel prioriteit heeft.”

De andere genomineerden voor de Nationale OV-prijs waren het idee om een OV-chipkaart te verstrekken aan gasten van hotels in Den Haag en de SocialCoupé in NS-treinen die het reizen per trein gezelliger moet maken.

Lees ook:

Genomineerden voor Nationale OV-prijs bekendgemaakt

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.