ProRail, hoofdkantoor

ProRail schrapt 600 banen, gedwongen ontslagen niet uitgesloten

ProRail gaat de komende twee jaar 600 banen schrappen vanwege bezuinigen. Dat is 15 procent van het totale personeelsbestand. Woordvoerder Elles in ’t Hout van ProRail: “We gaan ons uiterste best doen om geen gedwongen ontslagen te laten vallen, maar we kunnen niet garanderen dat dat helemaal niet gebeurt. Zoals het er nu uitziet kunnen we dit gat opvangen met het schrappen van de inhuurcontracten en natuurlijk verloop van medewerkers.” Bij ProRail werken nu vierduizend mensen.

De belangrijkste reductie vindt plaats bij de centrale stafafdelingen en directe ondersteuning van de bedrijfsonderdelen. Dit wordt in drie jaren uitgevoerd. In ’t Hout: “Het gaat daarbij onder meer om inhuurcontracten van kantoorpersoneel. We gaan geen medewerkers meer van buitenaf inhuren.” ProRail zegt niet te gaan bezuinigen op onderhoud.

Gedwongen ontslagen

De spoorbeheerder is in het voorjaar tijdens cao-onderhandelingen met de vakbonden overeengekomen dat er tot 2017 geen gedwongen ontslagen vallen als gevolg van de reorganisatie. Vakbondbestuurder Jacqueline Lohle van FNV Spoor: “We vertrouwen erop dat dit ook niet gebeurt.”

Lohle: “Medewerkers die met pensioen gaan, zullen de komende jaren uitstromen. Verder wordt er van tijdelijke werknemers afscheid genomen. Ook kan het zo zijn dat sommige medewerkers met een vast baan intern worden herplaatst.” FNV Spoor is maandag door ProRail geïnformeerd over het verdwijnen van de 600 banen.

Bezuinigingen

Directeur Marion Gout van ProRail maakte eerder dit jaar al bekend dat er moet worden bezuinigd op de aparaatkosten, dat zijn alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de ambtelijke organisatie.

ProRail moet zo’n 250 miljoen euro besparen van het kabinet. Ook dienen de kosten per treinkilometer met 20 procent omlaag te gaan. ProRail moet samen met de NS 160 miljoen euro per jaar besparen op het hoofdrailnet. Het ProRail-aandeel daarvan is 110 miljoen euro per jaar.

Spoorprojecten

In februari van dit jaar werd bekend dat het kabinet twee miljard euro gaat bezuinigen op het spoor als onderdeel van het bezuinigingspakket op het Infrastructuurfonds. Een gevolg daarvan is onder meer dat de realisatie van het Programma Hoogfrequent Spoor wordt uitgesteld tot 2028. Eerder stond de realisatie voor 2020 gepland.

Gout verklaarde eerder tegenover SpoorPro: “De bedragen die in het spoor worden geïnvesteerd laten langer op zich wachten dan eerder gedacht. Dat betekent dat sommige mensen nog niet worden ingehuurd voor bepaalde spoorprojecten.”

Kamerdebat

SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt het zeer onverstandig van het kabinet om nu fors te bezuinigen bij ProRail: “Er zijn juist extra investering nodig om het spoor te verbeteren en het onderhoud op peil te houden. Als ProRail gedwongen wordt om 600 goede mensen op straat te zetten, dan zal dit ten koste gaan van de kwaliteit, veiligheid en beschikbaarheid van het spoor.” Bashir heeft een debat aangevraagd met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu.

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren is niet blij met de harde sanering bij spoorbeheerder ProRail. “ProRail moet zorgen dat onze sporen en wissels goed werken. Ik wil niet weer mensen hoeven aanraden een thermosfles en een slaapzak mee te nemen als ze in de winter de trein nemen.” In februari 2014 maakt de spoorbeheerder de exacte bezuinigingsplannen bekend.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.