werkzaamheden, spoor

Rover: overlast door spoorwerkzaamheden beperken

Rover ergert zich aan de overlast die reizigers ondervinden aan spoorwerkzaamheden. Volgens de reizigersorganisatie neemt de impact van spoorwerkzaamheden op de reizigersdienst toe. De afgelopen jaren is het aantal buitendienststellingen bij spoorwerkzaamheden toegenomen. Dat betekent dat er op het moment dat er gewerkt wordt geen treinen op het spoor rijden, waardoor baanwerkers veiliger kunnen werken.

Rover stoort zich aan grootschalige werkzaamheden waarbij stations langdurig niet bereikbaar zijn. Werkzaamheden zijn belangrijk maar hoeven niet zoveel overlast te veroorzaken, meent Rover. “In het verleden werd bijvoorbeeld enkel spoor rijden of rijtijd-verruiming toegepast. In het buitenland is dit nog steeds gangbaar”, stelt de reizigersorganisatie.

ProRail zegt dat er vanwege de veiligheid juist bewust is gekozen om het treinverkeer niet meer over een enkel spoor te laten rijden. Woordvoerder Michiel Haighton van ProRail: “Het rijden over enkel spoor bij werkzaamheden heeft er vorig jaar mede toe geleid dat twee passagierstreinen in Amsterdam Westerpark op elkaar zijn gebotst. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben ons geadviseerd om het rijden over enkel spoor te vermijden.” De directe oorzaak van de treinbotsing in Amsterdam Westerpark was een rood sein-passage.

Planning

Ook verwijt Rover ProRail een slechte planning zoals stremmingen die gelijk lopen met een parallel lopende Rijksweg. Of werkzaamheden in Zuid-Limburg in het zomerseizoen, terwijl André Rieu een maand lang duizenden mensen naar Maastricht trekt. Ook noemt de reizigersvereniging de slechte bereikbaarheid van Schiphol in de vakantiepiek als voorbeeld.

Haighton: “Wij maken de planning een jaar tot anderhalf jaar van tevoren. We houden daarbij rekening met evenementen of andere drukke periodes op het spoor. Alleen hebben hele grote werkzaamheden soms een bepaalde volgorde en kun je daar soms niet omheen. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met alle belanghebbenden en we zijn permanent in gesprek met onder meer reizigersorganisaties over hoe we de buitendienststellingen zo klantvriendelijk mogelijk kunnen uitvoeren.”

Eerder bekendmaken

Rover vindt verder dat NS spoorwerkzaamheden eerder moet bekendmaken zodat reizigers hun reis beter kunnen plannen. Volgens NS is het niet handig om reizigers eerder te informeren over werkzaamheden, omdat de informatie hierover nog kan wijzigen.

De reizigersorganisatie wil via het consumentenoverleg Locov de planning en late bekendmaking van spoorwerkzaamheden ter discussie stellen.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.