BAM Rail hoeft geen hogere toeslag te betalen bij storing

BAM Rail is in het gelijk gesteld over de wijze van betaling van spoormonteurs bij een storing. Het gaat hierbij om diensten waarbij monteurs aansluitend aan hun reguliere dienst een bereikbaarheidsdienst hebben. Volgens de vakbonden zou er bij een storing een toeslag van 100 procent betaald moeten worden. BAM Rail betaalt een toeslag van 55 procent. BAM Rail en vakbonden hebben ervoor gekozen om dit geschil via arbitrage op te lossen. Daarbij is BAM Rail in het gelijk gesteld.

In de railinfra sector zijn er roosters, waarbij monteurs aansluitend aan hun reguliere dienst en bereikbaarheidsdienst hebben. BAM Rail en vakbonden voeren al een tijd lang een discussie over de wijze van betaling van een storing.

Werkzaamheden

De oproep gebeurt weliswaar tijdens diensttijd, maar de werkzaamheden lopen uit tot na de geplande diensttijd en vallen dus in de periode dat de monteur bereikbaarheidsdienst heeft. BAM Rail betaalt in deze situatie de uren, die buiten de reguliere diensttijd vallen, als meeruren (toeslag van 55 procent) conform artikel 8 lid 2 van de Cao Railinfra.

Vakbonden zijn echter van mening, dat hier geen sprake is van uitloop van werkzaamheden vanuit de reguliere dienst, maar dat deze oproep valt onder artikel 8 lid 3 c. Dit omdat de storing verholpen wordt in de tijd van de vooraf ingeplande bereikbaarheidsdienst, die aansluit op de reguliere dienst.

Arbitrage

Volgens de vakbonden zou in deze situatie een toeslag van 100 procent betaald moeten worden. BAM Rail en vakbonden hebben ervoor gekozen om dit geschil via arbitrage op te lossen.

In geval van arbitrage leggen partijen het geschil voor aan een onafhankelijke deskundige. Het voordeel van arbitrage is, dat het een laagdrempelige procedure betreft. De arbiter in deze zaak is Evert Verhulp. Hij is onder andere professor in arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Partijen hebben vooraf afgesproken dat de uitslag van de arbitrage bindend is.

Bereikbaarheidsdiensten

BAM Rail is in deze zaak in het gelijk gesteld. Omdat de oproep tijdens de reguliere dienst gebeurt, is de arbiter van mening, dat de betaling conform artikel 8 lid 2 (meeruren met een toeslag van 55 procent) correct is en BAM Rail niet de toeslag van 100 procent conform artikel 8 lid 3 c toe hoeft te passen.

Op het moment dat de oproep na afloop van de reguliere diensttijd gedaan wordt, is er wel sprake van de toeslag van 100 procent die voor oproepen tijdens bereikbaarheidsdiensten geldt. Ook bij VolkerRail en Strukton Rail wordt deze wijze van betaling toegepast.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.