Machinist, NS

NS-machinisten leren energiezuinig rijden

De NS wil dat haar treinen vanaf 2013 jaarlijks vijf procent minder energie verbruiken door zuinig te rijden. De spoorvervoerder hoopt hiermee vele miljoenen euro’s aan stroomkosten te besparen. Het vervoersbedrijf traint zijn machinisten met de energiezuinig rijden-methode (EZR) bewust om te gaan met energie. Zij worden daarvoor opgeleid in het Simulatorcentrum in Amersfoort.

De EZR-methode, ook wel nieuwe rijden genoemd, is ontwikkeld door een van de machinisten van de NS. De ongeveer drieduizend machinisten van NS worden hier sinds 2011 in het simulatorcentrum in Amersfoort in getraind.

 Naast het opnemen van het energie besparend rijden in de jaarlijkse herinstructie van machinisten, is het milieuvriendelijker rijden ook onderdeel van de machinistenopleidingen in Nederland.

Optrekken

Het idee achter het energiezuinig rijden is dat een trein vlot optrekt tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remt door de trein uit te laten rollen. Vooral het niet remmen scheelt tussen de 2 en 20 procent aan energie. Dit is goed voor het milieu en tegelijkertijd comfortabel voor de reizigers.
 
Omdat er enige speling is binnen de dienstregeling kan de NS deze manier van rijden bij iedere rit toepassen.

Nederland loopt wereldwijd voorop in het steeds verder verduurzamen van de trein. De NS  heeft in de afgelopen vier jaar de CO2-uitstoot per reizigerskilometer met 20 procent teruggebracht. De trein is nu al 75 procent zuiniger dan een gemiddelde auto. Het energiezuinig rijden zorgt dat de trein in verhouding nog zuiniger wordt.

Pilot

De NS en onder meer vervoersbedrijf Veolia hergebruiken daarnaast energie doordat de energie die bij het remmen van treinen wordt teruggeleverd aan de bovenleiding. Beide bedrijven zijn op dit moment bezig met een pilot op de Heuvellandlijn om deze methode nog verder uit te bouwen.

Het energiezuiniger rijden en het hergebruiken van remenergie maken onderdeel uit van de doelstelling van de NS om klimaatneutraal te worden. Ook onderdeel daarvan zijn de plannen van de NS om de geheel op groene stroom te laten rijden. Daarvoor ging het spoorbedrijf in december 2012 al in gesprek met diverse energiebedrijven. De NS is op dit moment al de grootste afnemer van groene stroom in Nederland.

Marieke van Gompel

Lees ook: Extra remenergie voor hergebruik maakt treinen schoner

Een training in het energiezuinig rijden in het Simulatorcentrum Amersfoort:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.