Spoortunnel,

Grote rampenoefening in spoortunnel Best

750 hulpverleners hebben afgelopen weekend aan een grote rampenoefening deelgenomen in de spoortunnel van Best en op het tunneldek. Het ging om een gezamenlijke oefening van brandweer, geneeskundige hulpverlening, diverse politiediensten, ProRail, NS Reizigers, Defensie en de gemeente Best.

De oefening was om ervoor te zorgen dat de alle hulpdiensten snel aanwezig zijn nadat alarm is geslagen. Daarnaast moest de oefening inzicht geven in de specifieke aspecten tijdens een grootschalig treinincident in en rondom de spoortunnel in Best. De ramp moest op een duidelijke wijze worden aangestuurd en gecoördineerd en de samenwerking tussen de betrokken organisaties moest worden verbeterd. Acteurs werkten mee aan de praktijkoefening.

Oefenscenario

In het oefenscenario werd gespeeld dat in de spoortunnel van Best een trein passeerde met een rugzak vol zelfgemaakte explosieven. De hoofdconducteur kreeg van een passagier een melding over de verdachte rugzak. Een andere passagier heeft dit gesprek gehoord en trekt in paniek aan de noodrem. Voordat de NS de trein kan ontruimen vindt een explosie plaats die voor veel slachtoffers zorgt. Daarnaast bevindt zich ook nog iemand in de trein die radioactief materiaal vervoert. Een van de reizigers blijkt hiermee besmet te zijn geraakt.

Iedere organisatie had zich andere doelen gesteld bij deze training. De politie had bijvoorbeeld als oefendoel om voor de afzetting van het ‘rampterrein’ te zorgen en ‘ramptoeristen’ op een gepaste afstand te houden. Treinreizigers (figuranten) werden door de hulpdiensten buiten de tunnel opgevangen.

Voorbereiden op calamiteiten

Oefenleider Guido van de Ven van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost kijkt terug op een geslaagde oefening: “Er zijn volop leermomenten geweest, waardoor we ons in de toekomst beter kunnen voorbereiden op dit soort calamiteiten en elkaar als hulpdiensten in de uitvoering beter kunnen vinden”.

De oefening wordt gehouden omdat alle hulpdiensten goed voorbereid willen zijn op het moment dat er iets gebeurt op het spoor en specifiek in een tunnel. Alle betrokken organisaties hebben afgesproken om iedere drie jaar samen te oefenen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.