Betuweroute

Traineeship moet starters beter voorbereiden op railsector

Om starters op de arbeidsmarkt aan zich te binden begint Railinfra Solutions vanaf oktober met een technisch traineeship. In een jaar tijd maken afstudeerders kennis met verschillende disciplines in de railsector.

Het traineeship is een gezamenlijk initiatief van Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV en DB International, de bedrijven achter Raifinfra Solutions. De bedrijven willen de sector zo aantrekkelijker maken voor afstudeerders en gericht voorbereiden op een baan in de railsector.

Op dit moment is het volgens directeur Joost Sanders van Railinfra Solutions niet heel makkelijk om aan starters te komen met een gedegen kennis van de markt, aangezien de huidige opleidingen daar onvoldoende in voorzien. “Wij stellen wel vrij hoge eisen.” Het traineeship moet die leemte opvullen.

Vijf disciplines

Railinfra Solutions verwacht met ongeveer vijf deelnemers te starten. Dat aantal neemt het bedrijf jaarlijks nu ook al ongeveer in dienst. Het traineeship voorziet in een uitgebreide kennismaking en begeleiding. Het programma bestaat uit vijf disciplines: treinbeveiliging, tractie en energievoorziening, bovenleiding, baan en spoorwegbouw en constructies. Aangezien DB International een van de partners is, zullen de deelnemers ook een deel van hun programma in Duitsland volgen. Sanders: “Zo kunnen ze ook kennis nemen van buitenlandse technieken.”

Mensen die in aanmerking komen voor het traineeship zijn bijna of recent afgestudeerden voor een bachelor- of masteropleiding in de richting Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Civiele techniek of Transport en logistiek. De opzet is dat de trainees na het doorlopen van het programma een vast contract krijgen bij een van de deelnemende bedrijven als specialist in een van de disciplines.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Traineeship moet starters beter voorbereiden op railsector”

arent jan|11.11.12|12:36

Zelfde bij Post: Processen versimpeld. Functies overgenomen door invalkrachten. Met kostenverl. kan Post blijven functioneren.

Nadeel: problemen worden niet opgelost met vakkennis. Ook ervaren mensen moeten zich houden aan sterk versimpelde regels, zorgt voor frustratie omdat ze kennis niet (meer) mogen gebruiken.

Railbranche: uitzendbureaus voor technisch personeel gaan grotere rol spelen. Zorgen dat zij voldoende kennis bezitten is een zaak van aannemers, uitzendbureaus en ProRail!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.