PARTNERVERHAAL

Thales demonstreert assentelsysteem voor ERTMS

De komende tien jaar gaat Thales meer dan vierduizend assentellers op het Nederlandse spoor vervangen. Het high-tech bedrijf opende onlangs de deuren voor de Railforum ledenvergadering en gaf daarbij diverse demonstraties, waaronder het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS.

De invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS gaat gepaard met een aantal omvangrijke aanbestedingen; één daarvan is de aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS, afgekort GAST-ERTMS. Daartoe tekenden ProRail en Thales op 7 december 2021 het contract.

Garanderen veilig spoor

“Assentellers garanderen de veiligheid van het spoor”, legt Matthijs Amelink, business development manager bij Thales, bij een testopstelling uit. “Assentellers zitten aan het begin en aan het einde van een sectie en het systeem bepaalt door het aantal ingaande en uitgaande assen te vergelijken of een sectie bezet of vrij is. Als de sectie vrij is dan kan het sein op groen en mag de volgende trein de sectie binnen rijden.”

ProRail vervangt het huidige systeem ATB door ERTMS. Voor de uitrol van ERTMS is een groot aantal nieuwe assentellers noodzakelijk. “De uitdaging bij een assentelsysteem is dat het altijd moet werken. We bevinden ons nu bij een testopstelling, waar we op dit moment de configuratie van het nieuwe systeem aan het testen zijn zodat we dit kunnen garanderen.”

Makkelijk te onderhouden

De huidige assentellers die in het spoor liggen, zijn aan het einde van de levensduur. Dat gaat over naar de nieuwe generatie: GAST-ERTMS. “De komende tien jaar gaan we meer dan vierduizend assentellers vervangen. Het lijkt veel op het oude systeem, maar het is makkelijker te onderhouden” stelt Amelink.

“ProRail keek bij de aanbesteding naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Voordeel van deze assenteller is dat de sensorkop boven de dwarsligger kan blijven zitten. Bij de oude assenteller moest deze eraf worden gehaald, voorafgaand aan het onderhoud. Dat is erg tijdrovend.”

Uitleg ERTMS Thales
Dick Wien (Thales) legt uit hoe de nieuwe assenteller werkt. Bron: Thales Nederland

Zo werkt de nieuwe assenteller

Dick Wien legt uit hoe de nieuwe assenteller werkt: “De sensorkop genereert twee magnetische velden boven de spoorstaaf. Als daar een wiel doorheen gaat, dan registreert de sensorkop een spanningsdip. De elektronica zet dit om in een digitale wielpuls”. “De sensor is met een dikke kabel aangesloten op de EAK (Elektronische Aansluit Kast). Deze leveren we in een conventionele hoge, en in een compacte platte uitvoering. De platte kast wordt, vanwege de beperkte ruimte, veelal bij tunnels en bruggen toegepast. Zo’n EAK met een sensor noemen we een telpunt.”

Wien legt verder uit dat tot maximaal 32 telpunten worden aangesloten op een centrale computerkast, de ACE, wat staat voor Axel Counter Evaluator. Die ACE bevat een computerprogramma waarin de configuratie van de aangesloten telpunten is ingesteld, en in dat programma wordt de telpunt-informatie omgezet in sectie-informatie ‘vrij’ of ‘bezet’. De computerprogramma’s worden bij Thales in Huizen gemaakt en getest. “Wat we op dit moment bij de testen doen is het simuleren van telpunten. Daarbij doorlopen we een programma om te kijken of elk telpunt leidt tot de gewenste bezettingsinformatie.”

Wien: “Dit systeem kan treinpassages met snelheden tot 380 kilometer per uur aan. Het oude systeem kon snelheden aan tot 200 kilometer per uur”.

Thales Nederland

Thales Nederland is de Nederlandse vestiging van de internationale Thales groep. In Nederland werken ongeveer 1800 medewerkers in de vestigingen in Hengelo, Enschede, Huizen, Delft, Den Haag en Eindhoven.

Thales Nederland is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en integratie van complexe high tech systemen voor de defensie, transport en veiligheidsindustrie zoals radar, command & control, OV chipkaart, communicatie systemen en cybersecurity.

In 2021 behaalde Thales Nederland een omzet van 521 miljoen euro met een investering van 138 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling (R&D).

Meer weten over ERTMS? Kom naar RailTech Europe. Klik hier voor meer informatie.

Thales

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.