Kapotte spoorstaaf Zwolle-Meppel wordt vannacht gerepareerd
Tijdens een regelmatige routinecontrole werd vannacht een kapotte spoorstaaf ontdekt op het traject tussen Zwolle en Meppel. Daardoor moesten treinen korte tijd een lagere snelheid hanteren bij het passeren van de bewuste plek.
“De kapotte spoorstaaf kwam aan het licht bij een routinecontrole die we met grote regelmaat uitvoeren op alle sporen”, aldus woordvoerder Aldert Baas van ProRail. “Dat doen we met een speciale meettrein. We hebben de situatie vervolgens nauwkeurig in kaart gebracht door een inspectie ter plaatse. We wilden natuurlijk de zekerheid hebben dat treinen de plek veilig kunnen passeren. Met een aanpassing van de snelheid is dat mogelijk.”
De spoorstaaf dient natuurlijk vervangen te worden. “Dat gebeurt vannacht”, aldus Baas. “Vandaag rijden de treinen dus iets langzamer op de ‘plek des onheils’, maar vertraging levert dat nauwelijks op. Aan het begin van de ochtend waren er wel even wat problemen, maar sinds kwart voor negen rijdt alles weer volgens planning.” Waardoor de spoorstaaf is gescheurd, weet Baas niet. “Dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen.”
Lees ook:
- ProRail verwacht na pilot veel spoorstaafdefecten te verhelpen met mobiele werkplaats
- Minder hinder door nieuwe werkwijze bij defecten spoor
- Spooraannemers: vaker schade aan materieel door objecten rondom spoor
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
test
Tip voor de redactie: vraag nog es effe bij ProRail na wat dat zogenaamde “onderzoek” heeft opgeleverd. Ik denk nl dat de ProRail persvoorlichter hier weer eens standaardpersvoolichterspraatjes oplepelt. Er wordt in werkelijkheid zelden iets serieus onderzocht, er wordt gewoon vervangen & iedereen gaat over tot de orde van de dag. Vraag me zelfs af of dit veiligheidsincident wel bij de Inspectie is gemeld. Is ook zo na te vragen.