Minder vluchten en meer treinen door samenwerking KLM en Thalys

Bron: KLM

KLM en Thalys gaan samenwerken door een snelle treinverbinding tussen Schiphol en Brussel aan te bieden. Door de samenwerking kan KLM een dagelijkse vlucht naar Brussel schrappen. Het wordt bovendien een stuk makkelijker voor reizigers die landen op Schiphol om door te reizen naar Brussel. 

Voorheen vloog KLM regelmatig tussen Schiphol en Brussel, wat een korte vlucht van 25 minuten is. De reizigers die wilden overstappen tussen de twee luchthavens maakten vaak gebruik van deze vluchten. Met de Thalys-treinverbinding wil KLM het makkelijker maken om over te stappen op Brussel.

De samenwerking komt voort uit een plan van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om treinvervoer te bevorderen: Actieagenda Trein en Luchtvaart. “Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail, KLM en NS streven ernaar om de keuze voor internationale trein op middellange afstand, tot 700 kilometer, te bevorderen”, valt te lezen in het rapport. “Zo ontstaat er meer ruimte voor duurzame mobiliteitsgroei”.

Schiphol heeft de samenwerking met Thalys uitvoerig getest. Voor de coronapandemie prefereerden 20 tot 25 procent van de reizigers een overstap met de trein. In totaal waren dat 36.000 reizigers.

Door de samenwerking kunnen reizigers inchecken bij KLM met het vliegticket en met daarmee kunnen ze ook de Thalys in. Een apart treinkaartje aanschaffen is niet nodig.

Samenwerking NS

“We zijn trots op deze prestatie”, zegt Boet Kreiken, leidinggevende klantervaring KLM. “Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail en NS willen we naadloos vervoer aanbieden voor een zorgeloze reis met betere connecties tussen lucht en trein.”

KLM onderzoekt ook de mogelijkheid om snelle treinverbindingen aan te leggen naar andere vliegvelden. Hiervoor werkt KLM onder andere samen met NS en andere Europese spoorbedrijven.

De trein tussen Schiphol en Brussel rijdt elke dag één keer heen en weer. Vanaf oktober wordt het project opnieuw geëvalueerd en worden de mogelijkheden voor een verdere samenwerking tussen vlucht- en treinservices onderzocht.

Dit artikel is eerder verschenen op OVPro.nl, een zusterpublicatie van SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.