Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris Heijnen: “Ombouw NS-treinen naar ERTMS op schema, ontheffing voor Arriva”

Vivianne Heijnen, staatssecretaris van het ministerie van IenW, schrijft in de zestiende voortgangsreportage aan de Kamer dat de ombouw van NS-treinen naar ERTMS volledig volgens schema verloopt. Voor de problemen die Arriva ervaart met de ombouw van hun treinen zegt de staatssecretaris een tijdelijke ontheffing te zullen aanvragen bij de Europese Commissie.

Heijnen schrijft dat ProRail de aanbesteding van het systeem van de ERTMS-infrastructuur volgens planning heeft afgerond, waarbij -zoals recentelijk bekend werd- de opdracht definitief is gegund aan Thales. Er is een contract van 37 jaar mee gemoeid, waarvan 25 jaar beheer en onderhoud. Heijnen: “Het ERTMS-systeem is een digitaal
ICT-systeem. Door te werken met meerdere releases kan de uitrol beheerst worden uitgevoerd, waarbij ruimte is om gedurende de looptijd in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.”

Ombouw treinen NS op schema, vertraging bij Arriva

Volgens de staatssecretaris verloopt de aanbesteding van de NS voor de ombouw van hun grootste intercityserie (VIRM) volledig op schema. De uitkomsten hiervan laten echter nog op zich wachten en zullen naar verwachting rond de volgende voortgangsreportage bekend gemaakt worden. Behalve de ombouw van het type VIRM-treinen volgen later de andere treinseries van NS voor een ombouw of een upgrade.

Heijnen voert aan dat Arriva onlangs bij de Provincie Limburg heeft aangegeven dat ze bij de ombouw met ERTMS vertraging hebben opgelopen als gevolg van de coronapandemie. In november 2021 heeft de ERTMS-leverancier de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gemeld dat de inbouw van twee specifieke ERTMS-functies is vertraagd. Volgens Heijnen zal dit van invloed zijn op de planning van de materieelbouw van Arriva en kan daarmee van invloed zijn op de startdatum van de Drielandentrein.

Tijdelijke ontheffing

De staatssecretaris schrijft in de Kamerbrief dat ze bij de Europese Commissie een tijdelijke ontheffing aan zal vragen voor de twee specifieke ERTMS-functies om de continuïteit van de treindienst Aken-Maastricht niet verder in gevaar te laten komen. “Ik heb Arriva daarnaast verzocht om alles op alles te zetten om in samenwerking met Stadler en de toezichthouders te komen tot een zo spoedig mogelijke inbouw van ERTMS om de continuïteit te borgen van de verbinding Aken–Maastricht en om de indiensttreding van de Drielandentrein naar Luik zo voortvarend als mogelijk op te pakken”, aldus Heijnen.

Heijnen benadrukt in haar brief dat ze nog voor de zomer de Kamer “nauwgezet” per briefing zal informeren over het internationale spoorvervoer.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris Heijnen: “Ombouw NS-treinen naar ERTMS op schema, ontheffing voor Arriva” | SpoorPro.nl
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris Heijnen: “Ombouw NS-treinen naar ERTMS op schema, ontheffing voor Arriva”

Vivianne Heijnen, staatssecretaris van het ministerie van IenW, schrijft in de zestiende voortgangsreportage aan de Kamer dat de ombouw van NS-treinen naar ERTMS volledig volgens schema verloopt. Voor de problemen die Arriva ervaart met de ombouw van hun treinen zegt de staatssecretaris een tijdelijke ontheffing te zullen aanvragen bij de Europese Commissie.

Heijnen schrijft dat ProRail de aanbesteding van het systeem van de ERTMS-infrastructuur volgens planning heeft afgerond, waarbij -zoals recentelijk bekend werd- de opdracht definitief is gegund aan Thales. Er is een contract van 37 jaar mee gemoeid, waarvan 25 jaar beheer en onderhoud. Heijnen: “Het ERTMS-systeem is een digitaal
ICT-systeem. Door te werken met meerdere releases kan de uitrol beheerst worden uitgevoerd, waarbij ruimte is om gedurende de looptijd in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.”

Ombouw treinen NS op schema, vertraging bij Arriva

Volgens de staatssecretaris verloopt de aanbesteding van de NS voor de ombouw van hun grootste intercityserie (VIRM) volledig op schema. De uitkomsten hiervan laten echter nog op zich wachten en zullen naar verwachting rond de volgende voortgangsreportage bekend gemaakt worden. Behalve de ombouw van het type VIRM-treinen volgen later de andere treinseries van NS voor een ombouw of een upgrade.

Heijnen voert aan dat Arriva onlangs bij de Provincie Limburg heeft aangegeven dat ze bij de ombouw met ERTMS vertraging hebben opgelopen als gevolg van de coronapandemie. In november 2021 heeft de ERTMS-leverancier de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gemeld dat de inbouw van twee specifieke ERTMS-functies is vertraagd. Volgens Heijnen zal dit van invloed zijn op de planning van de materieelbouw van Arriva en kan daarmee van invloed zijn op de startdatum van de Drielandentrein.

Tijdelijke ontheffing

De staatssecretaris schrijft in de Kamerbrief dat ze bij de Europese Commissie een tijdelijke ontheffing aan zal vragen voor de twee specifieke ERTMS-functies om de continuïteit van de treindienst Aken-Maastricht niet verder in gevaar te laten komen. “Ik heb Arriva daarnaast verzocht om alles op alles te zetten om in samenwerking met Stadler en de toezichthouders te komen tot een zo spoedig mogelijke inbouw van ERTMS om de continuïteit te borgen van de verbinding Aken–Maastricht en om de indiensttreding van de Drielandentrein naar Luik zo voortvarend als mogelijk op te pakken”, aldus Heijnen.

Heijnen benadrukt in haar brief dat ze nog voor de zomer de Kamer “nauwgezet” per briefing zal informeren over het internationale spoorvervoer.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.