Een trein van Scotrail

Schotse regering draait privatisering spoor terug

De Schotse regering heeft vrijdag het volledige publieke eigendom van het spoorsysteem in Schotland overgenomen. Een nieuw openbaar agentschap zal verantwoordelijk zijn voor al het personenvervoer per spoor dat begint en eindigt in Schotland. De overheid heeft hierover afspraken gemaakt met spoorbeheerder Network Rail. Slechts enkele grensoverschrijdende treindiensten voor het personen- en goederenvervoer blijven buiten het beheer van de Schotse overheid.

Vorig jaar kondigde de Schotse regering al aan dat ze het eigendom van het spoorsysteem in bezit zou nemen. De zet werd al verwacht, nadat de regering het contract met NS-dochter Abellio beëindigde. Zij beheerden ScotRail sinds 2015. In de toekomst wordt het spoorbedrijf gerund via een tussenbedrijf in handen van de Schotse regering.

Het beheer van het personenvervoer per spoor is overgegaan van NS-dochter Abellio naar de nieuwe overheidsinstantie ScotRail Trains. De treinoperatie zal worden gecontroleerd door een ander nieuw overheidsorgaan, Scottish Rail Holdings. Het is 25 jaar geleden dat het spoornetwerk in Schotland is geprivatiseerd.

Impact op spoorgoederenvervoer

Alle grote vrachtvervoerders in het Verenigd Koninkrijk hebben belangen in Schotland. De eerste indicaties zijn dat hun positie niet nadelig zal worden beïnvloed. De nadruk bij de overgang van het eigenaarschap ligt met name op het personenvervoer en in het bijzonder de verhoging van de frequentie van treindiensten die de afgelopen twee jaar zijn geschrapt. Een voorbeeld is de verbinding tussen Glasgow en Edinburgh, die op de helft van het niveau draait van vóór de pandemie.

“Scottish Rail Holdings is een door Schotse ministers gecontroleerde organisatie die is opgericht met het uitdrukkelijke doel toezicht te houden op het bestuur van spoormaatschappijen”, aldus een regeringsverklaring. “We treden op als de ‘eigenaarsgroep’ van de werkmaatschappij en zorgen voor een scheiding tussen Transport Scotland als strategische beleidsmakers en het directe beheer van de treindienstverlening voor ScotRail Trains (SRT).”

Nieuw bestuur, bekende gezichten

In die verklaring wordt vermeld dat Transport Scotland de beleidstak in Schotland zal blijven en verantwoordelijk is voor het toezicht op projecten zoals de Levenmouth-vestiging, die momenteel in aanbouw is. Sommigen hebben gezegd dat de managementstructuur nu aanzienlijk omslachtiger is, terwijl de regering belanghebbenden verzekert dat de opzet een service van wereldklasse zal bieden en sociaal-economisch voordeel zal opleveren voor de bredere Schotse economie.

Het spoorgoederenvervoer blijft buiten het directe beheer van de regering in Edinburgh, en de meeste diensten zijn grensoverschrijdend. De betrekkingen tussen de spoorgoederenvervoerders en de overheid blijven bestaan.  Het nieuwe bestuur zit in hetzelfde pand zit als voorheen en het grootste deel van het managementteam bestaat uit bekende gezichten.

Dit verhaal is eerder verschenen bij zustervakblad RailFreight.com.

Lees ook:

Schotse spoorwegen van NS-dochter Abellio terug naar de staat

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Simon Walton

Simon Walton is de correspondent van SpoorPro, RailTech en RailFreight in het Verenigd Koninkrijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.