Premier Mark Rutte en zorgminister Ernst Kuipers tijdens een coronapersconferentie, foto: ANP

Wat betekent de versoepeling van de coronamaatregelen voor de spoorsector?

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

Het kabinet komt dinsdag waarschijnlijk met versoepelingen van de coronamaatregelen. Naar verluidt gaat sluitingstijd van de horeca en de cultuursector naar 0.00 uur en komt het thuiswerkadvies te vervallen. Dat heeft gevolgen voor de spoorsector, omdat het aantal treinreizigers dan zal toenemen. Hoe bereidt de spoorbranche zich voor op de versoepelingen? 

De NS rijdt sinds vanaf 7 januari met minder treinen. Dit heeft niet alleen te maken met het aantal mensen dat thuis werkt in plaats van met de trein reist, maar ook met spoorpersoneel dat ziek thuis zit. De dienstregeling is afgeschaald tot 85 procent van de capaciteit en dat zal vijf weken duren. Daarna is NS van plan om weer op volle sterkte te rijden. Het spoorbedrijf verwacht geen problemen bij de toename van het aantal reizigers, zegt woordvoerder Elvira van der Vis van NS. “We verwachten dat we dit wel kunnen opvangen. We houden de zaak goed in de gaten.” Als er toch sprake is va overvolle treinen, is er volgens haar nog altijd de mogelijkheid om treinen te verlengen.

Arriva: hyperspits is onwenselijk

Ook Arriva ziet het positief in. “We reden altijd al met de volledige capaciteit”, zegt woordvoerder Nikkie Smit. “En met de vorige versoepelingen, hebben we natuurlijk ook al ervaring opgedaan.” Wel zet Arriva in op spreiding van het aantal reizigers, bijvoorbeeld door een druktemelder, waarmee van tevoren kan worden ingeschat hoe druk het is.

“Wij blijven oproepen tot spreiding, dus om niet alleen buiten de spits te reizen. Je ziet ook dat dat steeds meer ontstaat. Bijvoorbeeld werknemers die ’s ochtends eerst thuis vergaderingen bijwonen en in de middag naar kantoor gaan. Een zogenaamde ‘hyperspits’ is voor ons financieel ook niet aantrekkelijk.” Dit heeft er volgens haar mee te maken dat er in de spits meer treinen worden ingezet, die buiten de spits ‘leeg’ zijn.

ProRail verwacht niet dat de versoepelingen een grote invloed zullen hebben op het bedrijf. “Dit heeft meer impact op de vervoerder. Voor ons verandert er niet veel, wij hoeven niet veel voor te bereiden.”

Rover: reizigers verleiden het ov te nemen

Volgens reizigersorganisatie Rover is het voor de spoorbedrijven en andere OV-bedrijven de uitdaging om mensen te ‘verleiden’ het openbaar vervoer te nemen. Dat kan op verschillende manieren. Zo werken Connexxion en Keolis met een tien- en honderdrittenkaart die korting geeft ten opzichte van een ‘los’ kaartje. Een andere mogelijke oplossing is volgens directeur Freek Bos van Rover ‘halve spitsabonnementen’ waarbij reizigers kunnen kiezen voor korting tijdens de avond- of ochtendspits. “We zien dat er een visie nodig is voor de lange termijn. Dat geldt niet alleen voor vervoersbedrijven, maar ook voor de overheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.