Alstom en Deutsche Bahn testen batterijtrein met passagiers in Duitsland

Deutsch Bahn en Alstom starten maandag in Baden-Württemberg een pilot met een volledig goedgekeurde batterijtrein met passagiers aan boord. Vanaf 5 februari zullen ook in Beieren testen plaatsvinden. 

Alstom en Deutsche Bahn voeren de proefritten uit in samenwerking met de Duitse deelstaten Baden-Württemberg en Beieren. DB zal de emissiearme Battery Electric Multiple Unit (BEMU)  exploiteren met haar regionale vervoersdochter DB Regio. Het pilotproject loopt tot begin mei 2022.

“Alternatieve aandrijvingen zijn de toekomst van de mobiliteit en onze oplossingen zullen duurzamer spoorvervoer door heel Duitsland mogelijk maken”, legt Müslüm Yakisan, president van de DACH-regio bij Alstom, uit. “Sinds 2016 werken we samen aan de ontwikkeling van efficiënte en kosteneffectieve batterijtechnologie om niet-geëlektrificeerde gaten op het Duitse spoorwegnet te overbruggen. Het testen van passagiersoperaties stelt ons in staat om waardevolle gegevens te verzamelen en de levensvatbaarheid van onze oplossing aan te tonen.”

Klimaatneutraal tegen 2040

“Deutsche Bahn wil in 2040 klimaatneutraal zijn en deze eerste batterijtrein in voor het vervoer van passagiers is de volgende grote stap naar emissievrije treinen in het regionale vervoer in Duitsland”, zegt DB Regio-directeur Jörg Sandvoss. “Met deze test wil DB Regio praktijkervaring opdoen om deze toekomstige technologieën in bediening en onderhoud onder de knie te krijgen. De proefoperatie levert nieuwe technische en operationele kennis op bij het omgaan met deze innovatieve klimaatvriendelijke aandrijftechnologie.”

Een duurzame oplossing voor het Duitse spoorwegnet

Alstom ontwikkelt de batterij-elektrische trein sinds 2016 samen met de Technische Universiteit van Berlijn en met steun van de Nationale Organisatie voor Waterstof- en Brandstofceltechnologie (NOW). Dit wordt medegefinancierd door het Duits Federale Ministerie voor Digitaal en Transport.

Het project is bedoeld als een duurzame oplossing voor het Duitse spoorwegnet, waar in totaal 450 spoorlijnen uitsluitend met dieseltreinen worden geëxploiteerd. Deze bijna vier maanden durende test op passagiersroutes in Beieren en Baden-Württemberg is de volgende stap naar het emissievrij maken van het Duitse spoorvervoer. In de toekomst zal deze BEMU-technologie worden toegepast op het Alstom Coradia-platform.

Dit artikel is eerder verschenen op bij zustervakblad RailTech.be.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jos Sterk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alstom en Deutsche Bahn testen batterijtrein met passagiers in Duitsland | SpoorPro.nl

Alstom en Deutsche Bahn testen batterijtrein met passagiers in Duitsland

Deutsch Bahn en Alstom starten maandag in Baden-Württemberg een pilot met een volledig goedgekeurde batterijtrein met passagiers aan boord. Vanaf 5 februari zullen ook in Beieren testen plaatsvinden. 

Alstom en Deutsche Bahn voeren de proefritten uit in samenwerking met de Duitse deelstaten Baden-Württemberg en Beieren. DB zal de emissiearme Battery Electric Multiple Unit (BEMU)  exploiteren met haar regionale vervoersdochter DB Regio. Het pilotproject loopt tot begin mei 2022.

“Alternatieve aandrijvingen zijn de toekomst van de mobiliteit en onze oplossingen zullen duurzamer spoorvervoer door heel Duitsland mogelijk maken”, legt Müslüm Yakisan, president van de DACH-regio bij Alstom, uit. “Sinds 2016 werken we samen aan de ontwikkeling van efficiënte en kosteneffectieve batterijtechnologie om niet-geëlektrificeerde gaten op het Duitse spoorwegnet te overbruggen. Het testen van passagiersoperaties stelt ons in staat om waardevolle gegevens te verzamelen en de levensvatbaarheid van onze oplossing aan te tonen.”

Klimaatneutraal tegen 2040

“Deutsche Bahn wil in 2040 klimaatneutraal zijn en deze eerste batterijtrein in voor het vervoer van passagiers is de volgende grote stap naar emissievrije treinen in het regionale vervoer in Duitsland”, zegt DB Regio-directeur Jörg Sandvoss. “Met deze test wil DB Regio praktijkervaring opdoen om deze toekomstige technologieën in bediening en onderhoud onder de knie te krijgen. De proefoperatie levert nieuwe technische en operationele kennis op bij het omgaan met deze innovatieve klimaatvriendelijke aandrijftechnologie.”

Een duurzame oplossing voor het Duitse spoorwegnet

Alstom ontwikkelt de batterij-elektrische trein sinds 2016 samen met de Technische Universiteit van Berlijn en met steun van de Nationale Organisatie voor Waterstof- en Brandstofceltechnologie (NOW). Dit wordt medegefinancierd door het Duits Federale Ministerie voor Digitaal en Transport.

Het project is bedoeld als een duurzame oplossing voor het Duitse spoorwegnet, waar in totaal 450 spoorlijnen uitsluitend met dieseltreinen worden geëxploiteerd. Deze bijna vier maanden durende test op passagiersroutes in Beieren en Baden-Württemberg is de volgende stap naar het emissievrij maken van het Duitse spoorvervoer. In de toekomst zal deze BEMU-technologie worden toegepast op het Alstom Coradia-platform.

Dit artikel is eerder verschenen op bij zustervakblad RailTech.be.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jos Sterk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.