
Kamerleden willen dat nachttrein naar Praag ook stopt in Hengelo
Kamerleden van het CDA en de BoerBurgerBeweging (BBB) hebben vragen gesteld aan IenW over de nieuwe internationale nachttrein, die deze zomer gaat rijden. Zij noemen het een ‘gemiste kans’ dat deze trein tussen Brussel en Praag, buiten de Randstad op geen enkel treinstation in Nederland stopt. Ze maken zich sterk voor tussenstops in het noorden, zuiden en oosten van het land en met name in Hengelo.
De vragen aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat zijn gesteld door de CDA-Kamerleden Mustafa Amhaouch en Hilde Palland, het onafhankelijke Kamerlid Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas, Kamerlid namens de BBB.
De nachttrein, de zogenaamde ‘European Sleeper’, gaat waarschijnlijk vanaf deze zomer drie dagen per week rijden. De internationale trein stopt in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, dus alleen in het westen van ons land. Eerder sprak de regering de ambitie uit om in te zetten op verbetering van de spoorverbindingen naar het oosten en zuiden.
FNV Spoor kritisch over extra stops
Niet iedereen is voorstander van de uitbreiding van het aantal stops van de internationale trein. Volgens FNV Spoor bestuurder Henri Janssen zou de trein een ‘verkapte sprinter’ worden als er te veel tussenstations worden aangedaan. “Extra stops gaan ten koste van de snelheid. Voor veel doelgroepen en zakelijk verkeer, is het niet interessant om op bepaalde stations te stoppen. Je moet ook kijken naar waar behoefte aan is.”
Bovendien zou een internationale trein, die als doel heeft om Europese steden met elkaar te verbinden met een hoge snelheid, dan ook worden gebruikt voor binnenlandse reizen. “We moeten wel kunnen concurreren met het buitenland. Ik snap de wenselijkheid van een binnenlandse aanvullende dienst, maar dit gaat ten koste van de concurrentiepositie en de snelheid. Op zich is er niets tegen een stop buiten de Randstad, maar dan moet een andere stop worden geschrapt.”
Correctie: In een eerder versie van dit artikel stond dat Pieter Omtzigt een BBB-kamerlid was. Dat is onjuist en is aangepast.
Lees ook:
- ‘Treinen moeten makkelijker heel Europa door kunnen rijden’
- NS en ProRail worden kernlid van Europees onderzoeksprogramma EU-Rail
- TU Delft-onderzoeker wint prijs met onderzoek naar Europees HSL-netwerk
- Greenpeace wil verbod op korte vluchten in EU en meer treinverkeer
- DB wil reizigers uit het vliegtuig lokken met extra treinen
- Geen duizenden kilometers extra HSL nodig om met vliegtuig te concurreren
- Zijn hogesnelheidstreinen een serieus alternatief voor de luchtvaart?
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dat moet sowie so gebeuren gezien Hengelo traditioneel de laatste stop heeft op Nederlands grondgebied