Stadler Flirt 3, foto: Abellio

Deutsche Bahn begint met voorbereidingen overname van noodlijdend Abellio

Deutsche Bahn is begonnen met de voorbereidingen voor de overname van Abellio. De NS-dochter heeft eind vorig jaar de concessie voor in het Ruhrgebied verloren, omdat het bedrijf in financieel zwaar weer verkeert. 

Abellio verdwijnt per 1 februari 2022 van een groot deel van het Duitse spoor. De vervoerder kampt met financiële problemen en onderhandelde de afgelopen maanden met de Duitse concessieverleners over een oplossing.

De autoriteit Verkehrsverbund Rhein Ruhr VVR heeft Vias en National Express aangewezen als de nieuwe vervoerders in deze concessie. Zij moeten negen spoorlijnen overnemen: twee S-bahn-netwerken (vergelijkbaar met de Nederlandse lightrail) en een aantal regionale spoorlijnen.

‘Enorme opgave’

Aangezien Abellio per 31 januari 2022 stopt, worden de vijftien lokale spoorlijnen die voorheen door dit spoorbedrijf werden bediend, vanaf 1 februari overgezet naar DB Regio NRW, National Express en VIAS Rail. Alle betrokken partijen werken nauw samen om de transporten in de overgangsfase zo stabiel te houden en de beperkingen op het aanbod van diensten voor reizigers zo laag mogelijk te houden.

Ze staan voor een ‘enorme opgave’: het volume van de dienst bedraagt ​​jaarlijks 21 miljoen treinkilometers, verdeeld over vijf regionale spoorwegnetten in Noordrijn-Westfalen, met vervoersdiensten naar de aangrenzende deelstaten en grensoverschrijdende diensten naar Nederland.

Abelio-medewerkers

Sinds het begin van het nieuwe jaar hebben de ruim 1.000 Abellio-medewerkers kennis gemaakt met de drie ontvangende spoorbedrijven, en waar dat nodig was, hebben zij een training gevolgd. Ze worden geïnstrueerd in de systemen die hun nieuwe werkgever gebruikt.

Aanpassing treinstellen

Tegelijkertijd moeten de 120 treinstellen die voorheen door Abellio werden gebruikt, worden aangepast en voorbereid op de eisen van de drie nieuwe vervoerders. Dat geldt ook voor de overgang van de onderhoudswerkzaamheden in de twee grote depots in Duisburg en Hagen, die in VIAS Rail een nieuwe operator hebben. Om dit op korte termijn en op alle vlakken te kunnen garanderen, moeten personeel en voertuigen al in januari geleidelijk voor de vereiste periodes worden vrijgegeven en kunnen dus pas eind februari volledig beschikbaar zijn.

Overgangsschema en planning

Tegen deze achtergrond hebben de verantwoordelijke vervoersautoriteiten een gefaseerd overgangsschema ontwikkeld dat zorgt voor een betrouwbaar aanbod en de overgang naar de nieuwe vervoerders mogelijk maakt. De eerste fase van dit overgangsschema start op 8 januari, de volgende fasen op 10 en 17 januari en de laatste op 1 februari. Alle overgangsperioden eindigen naar verwachting op 27 februari. Vanaf dat moment moet het oorspronkelijke dienstenaanbod worden hersteld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

1 reactie op “Deutsche Bahn begint met voorbereidingen overname van noodlijdend Abellio”

Henk Derksen|13.01.22|12:38

stel voor dat we dat in ons land ook doen met al die kleine maatschappijtjes, terugdraaien privatisering, beter voor reiziger, personeel en schatkist

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.