HS2 hogesnelheidstrein visualisatie

HS2 maakt ontwerp voor de ‘groene tunnels’ van Greatworth bekend

Van de geplande Britse hogesnelheidslijn HS2 is bekendgemaakt hoe de zogenaamde ‘groene tunnels’ eruit zullen zien, te beginnen met de anderhalve mijl lange Greatworth-tunnel. De structuur met dubbele bogen is een van de drie tunnels die door Buckinghamshire en Northamptonshire in Engeland worden gebouwd.

De tunnels zijn gebaseerd op de constructiemethoden die worden gebruikt op de Franse hogesnelheidslijnen en zullen worden gemaakt met behulp van in de fabriek geproduceerde geprefabriceerde segmenten. De structuur bestaat uit vijf centrale onderdelen, die als ze aan elkaar geschoven, de dubbele boog vormen.

In totaal omvat de Greatworth-tunnel 5.400 segmenten die elk tot 43 ton kunnen wegen. Volgens HS2 vermindert het gebruik van deze methode de CO2-uitstoot van het project tijdens de bouw. Ook is er minder behoefte aan apparatuur ter plaatse.

‘Groene tunnels’ passen in het landschap

De drie tunnels die worden gebouwd als onderdeel van fase één van het HS2-project, worden groene tunnels genoemd, omdat ze met aarde kunnen worden bedekt en qua vormgeving opgaan in het landschap. Daardoor zullen ze minder een doorn in het oog zijn voor lokale gemeenschappen. De groene tunnels worden gebouwd bij Greatworth, Wendover en Chipping Warden. Samen hebben ze een lengte van bijna negen kilometer (5,5 mijl) en bestaan ​​ze uit 13.290 afzonderlijke secties.

Van Londen naar de West Midlands

De eerste fase van het HS2-project verbindt Londen met de West Midlands, het gebied rond de stad Birmingham. In fase 2a zal de lijn naar het noorden naar Crewe lopen, terwijl het werk als onderdeel van fase 2b gericht is op het bereiken van Manchester. De laatste etappe zal bestaan ​​uit een westelijk deel en een oostelijk deel. De regering heeft ook een connectie met Leeds overwogen, maar dit is voorlopig van tafel. De voltooiing is tussen 2029 en 2033 gepland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

HS2 maakt ontwerp voor de ‘groene tunnels’ van Greatworth bekend | SpoorPro.nl
HS2 hogesnelheidstrein visualisatie

HS2 maakt ontwerp voor de ‘groene tunnels’ van Greatworth bekend

Van de geplande Britse hogesnelheidslijn HS2 is bekendgemaakt hoe de zogenaamde ‘groene tunnels’ eruit zullen zien, te beginnen met de anderhalve mijl lange Greatworth-tunnel. De structuur met dubbele bogen is een van de drie tunnels die door Buckinghamshire en Northamptonshire in Engeland worden gebouwd.

De tunnels zijn gebaseerd op de constructiemethoden die worden gebruikt op de Franse hogesnelheidslijnen en zullen worden gemaakt met behulp van in de fabriek geproduceerde geprefabriceerde segmenten. De structuur bestaat uit vijf centrale onderdelen, die als ze aan elkaar geschoven, de dubbele boog vormen.

In totaal omvat de Greatworth-tunnel 5.400 segmenten die elk tot 43 ton kunnen wegen. Volgens HS2 vermindert het gebruik van deze methode de CO2-uitstoot van het project tijdens de bouw. Ook is er minder behoefte aan apparatuur ter plaatse.

‘Groene tunnels’ passen in het landschap

De drie tunnels die worden gebouwd als onderdeel van fase één van het HS2-project, worden groene tunnels genoemd, omdat ze met aarde kunnen worden bedekt en qua vormgeving opgaan in het landschap. Daardoor zullen ze minder een doorn in het oog zijn voor lokale gemeenschappen. De groene tunnels worden gebouwd bij Greatworth, Wendover en Chipping Warden. Samen hebben ze een lengte van bijna negen kilometer (5,5 mijl) en bestaan ​​ze uit 13.290 afzonderlijke secties.

Van Londen naar de West Midlands

De eerste fase van het HS2-project verbindt Londen met de West Midlands, het gebied rond de stad Birmingham. In fase 2a zal de lijn naar het noorden naar Crewe lopen, terwijl het werk als onderdeel van fase 2b gericht is op het bereiken van Manchester. De laatste etappe zal bestaan ​​uit een westelijk deel en een oostelijk deel. De regering heeft ook een connectie met Leeds overwogen, maar dit is voorlopig van tafel. De voltooiing is tussen 2029 en 2033 gepland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.