Treinmachinist

‘Treinen moeten makkelijker heel Europa door kunnen rijden’

Eén Europees Jaar van het Spoor is niet genoeg om van de lappendeken die het Europese spoor nu is, een geheel te maken. Als het spoor de weg is naar een klimaatvriendelijke toekomst, dan moet de EU een decennium van het spoor afkondigen, dat zegt Dirk Flege, algemeen directeur van de Duitse treinlobbyclub Allianz pro Schiene.

Volgens Flege is er in het afgelopen jaar veel vooruitgang geboekt met snelle verbindingen, nachttreinen en investeringen in de netwerken. Maar zijn de landsgrenzen in de EU desondanks nog steeds grote obstakels op het spoor. “Grensoverschrijdend reizen met de trein moet en kan veel gemakkelijker – voor zowel het reizigers- als het goederenvervoer.”

Digital Automatic Coupling

Positief vindt de organisatie ook de brede politieke steun voor projecten zoals de digitale automatische koppeling (DAC) voor goederenwagons. DAC is het belangrijkste project om het goederenvervoer per spoor te digitaliseren en de concurrentiepositie te vergroten. Maar Allianz Pro Schiene wijst er wel op dat er is nog geen financiële steun vanuit de EU en de lidstaten is voor deze kostbare ombouwoperatie.

Het boeken van internationale treintickets is een ander aandachtspunt. Consumenten hebben behoefte aan een laagdrempelig systeem dat het kopen van kaartjes in de hele EU mogelijk maakt. Het boeken van treinkaartjes voor reizen in Europa moet net zo eenvoudig zijn als het boeken van vliegtickets.

In het eisenpakket van de Allianz Pro Schiene staat verder: het spoornet over de grenzen uitbreiden, de concurrentie tussen verschillende modaliteiten eerlijker maken en de Green Deal van de Europese Commissie gebruiken om de spoorwegen te versterken.

Elektrificatie grenzen

Om het grensoverschrijdende spoorwegnet uit te breiden, zijn een EU-financieringsprogramma voor de elektrificatie van grensovergangen en een politiek initiatief van de federale overheid nodig om tegen 2030 alle grensovergangen op het spoor uit te rusten met een elektrische bovenleiding met de buurlanden.

Voor eerlijkere concurrentie op de mobiliteitsmarkt moeten de EU en de federale overheid samen een einde maken aan het achterstellen van treinklanten ten opzichte van vliegreizigers als het gaat om btw voor internationale tickets.

Het derde punt gaat over een eerlijkere financiering van infrastructuur. Voor het wegverkeer geldt, in tegenstelling tot het spoorverkeer in de EU, geen tolheffing voor het gebruik van de infrastructuur. Allianz pro Schiene is voorstander van de invoering van verplichte tolheffingen voor vrachtwagens en langeafstandsbussen ook in de EU.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.