
NS past service op stations aan: halvering aantal servicebalies
NS gaat de dienstverlening op stations aanpassen. Het aantal vaste servicebalies op stations wordt gehalveerd tot zeventien. Dit heeft impact op 250 banen van servicemedewerkers. Begin dit jaar begint NS met het doorvoeren van de veranderingen.
Dit schrijft NS op haar website. Het doel is om meer online en persoonlijke hulp te geven waar dat nodig is. Het aantal ticketservicebalies op stations wordt sterk teruggebracht. In plaats daarvan komen er op bepaalde stations servicemedewerkers in de stationshal of op het perron. Ook kunnen reizigers ondersteuning op afstand krijgen via de servicezuil of eigen telefoon. Daarnaast blijft NS investeren in de NS-app.
Voortaan zijn er op tien stations sericemedewerkers aanwezig op het station/perron, in de huidige situatie gaat het om vijf stations.
Plannen
De plannen voor de herinrichting werden al in december 2020 bekendgemaakt. Dat leidde tot de nodige commotie. Na een jaar vol gesprekken met collega’s, de ondernemingsraad, vakbonden en consumentenorganisaties in het Locov, lag er er eindelijk een definitief plan. Breda, Haarlem en Zwolle behouden alsnog een fysiek loket en op de stations Deventer en Amsterdam Bijlmer ArenA blijven servicemedewerkers aanwezig op het station of perron om de reizigers te woord te staan.
Daarmee blijven er dus 17 van de 36 stations over met een tickerservicebalie. Op 13 van deze stations zullen ook servicemedewerkers rondlopen. Dat geldt ook voor 10 stations zonder loket. Op de resterende 251 stations wordt hulp op afstand geboden via een telefoon of servicezuil. Andere diensten blijven ongewijzigd, meldt NS.
250 banen
De plannen hebben impact op ongeveer 250 banen. Veel servicemedewerkers hebben gebruikgemaakt van een vertrekregeling of hebben een andere baan gevonden binnen of buiten NS. Hierdoor kan iedereen die nu servicemedewerker is en heeft aangegeven te willen blijven, in dezelfde functie bij NS blijven.
Aanpassen van services
In maart 2021 demonstreerden zo’n 200 NS-medewerkers tegen het voornemen dat NS in december 2020 bekend gemaakt had om het aantal treinstations met een vaste service- en ticketbalie in te krimpen van 36 naar 15. Dat voorstel is daarna aangepast door NS, naar 17 treinstations.
NS wil over een maand starten met het aanpassen van de services op de stations. Dit duurt naar verwachting een jaar. Wanneer de serviceformule per station wijzigt is nog niet bekend.
Lees ook:
- Bonden stellen NS ultimatum over herinrichting service op stations
- Spoorpersoneel NS Internationaal en Thalys dreigt met staking voor betere cao
- Poging Deutsche Bahn om via rechter spoorstaking te blokkeren mislukt
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?