M7-trein van NMBS

NMBS bestelt kleine honderd extra M7-dubbeldeksrijtuigen bij Alstom

Spoorvervoerder NMBS heeft 98 extra M7-dubbeldekrijtuigen besteld bij treinenbouwer Alstom. Het gaat om een investering van 268 miljoen euro.

De bestelling maakt deel uit van een raamovereenkomst voor de levering van maximum 1.362 M7-rijtuigen die in 2015 werd ondertekend en waarvan NMBS er tot nu toe 747 rijtuigen bestelde.

De bestelling is goed nieuws voor de werkgelegenheid in België. De M7-rijtuigen worden geassembleerd in de Alstom-vestiging in Brugge, het vroegere Bombardier. Het kenniscentrum van Alstom in Charleroi levert het tractiesysteem en de nationale en Europese seinstelsels.

Opvolger van de M6 met meer comfort

De M7-rijtuigen zijn een opvolger van de M6-voertuigen en verschillen vooral in inrichting. “De nieuwe M7-trein beschikt over heel wat comfort voor de reiziger”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman over het nieuwe materiaal. “De rijtuigen ogen eigentijds en zijn ook ruimer, met meer beenruimte en met indirecte LED-verlichting, wat het niet alleen gezelliger maar ook duurzamer maakt”, vervolgt hij.

Informatieschermen geven reizigers realtime informatie over hun treinreis
Informatieschermen geven reizigers realtime informatie over hun treinreis. Foto: NMBS

Ter hoogte van de zetels zijn er stopcontacten. Onder de zetels is er meer plaats voor vouwfietsen of bagage. In elk rijtuig hangen tien informatieschermen, waarop reizigers realtime informatie over hun treinreis te zien krijgen, zoals de overstappen in het eerstvolgende station.

Inmiddels heeft de NMBS zo’n zeventig exemplaren van ontvangen die her en der ingezet worden op het spoor.

Lees ook:

Alstom levert treinen en onderhoudsondersteuning voor regionale lijn Marseille-Nice

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NMBS bestelt kleine honderd extra M7-dubbeldeksrijtuigen bij Alstom | SpoorPro.nl
M7-trein van NMBS

NMBS bestelt kleine honderd extra M7-dubbeldeksrijtuigen bij Alstom

Spoorvervoerder NMBS heeft 98 extra M7-dubbeldekrijtuigen besteld bij treinenbouwer Alstom. Het gaat om een investering van 268 miljoen euro.

De bestelling maakt deel uit van een raamovereenkomst voor de levering van maximum 1.362 M7-rijtuigen die in 2015 werd ondertekend en waarvan NMBS er tot nu toe 747 rijtuigen bestelde.

De bestelling is goed nieuws voor de werkgelegenheid in België. De M7-rijtuigen worden geassembleerd in de Alstom-vestiging in Brugge, het vroegere Bombardier. Het kenniscentrum van Alstom in Charleroi levert het tractiesysteem en de nationale en Europese seinstelsels.

Opvolger van de M6 met meer comfort

De M7-rijtuigen zijn een opvolger van de M6-voertuigen en verschillen vooral in inrichting. “De nieuwe M7-trein beschikt over heel wat comfort voor de reiziger”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman over het nieuwe materiaal. “De rijtuigen ogen eigentijds en zijn ook ruimer, met meer beenruimte en met indirecte LED-verlichting, wat het niet alleen gezelliger maar ook duurzamer maakt”, vervolgt hij.

Informatieschermen geven reizigers realtime informatie over hun treinreis
Informatieschermen geven reizigers realtime informatie over hun treinreis. Foto: NMBS

Ter hoogte van de zetels zijn er stopcontacten. Onder de zetels is er meer plaats voor vouwfietsen of bagage. In elk rijtuig hangen tien informatieschermen, waarop reizigers realtime informatie over hun treinreis te zien krijgen, zoals de overstappen in het eerstvolgende station.

Inmiddels heeft de NMBS zo’n zeventig exemplaren van ontvangen die her en der ingezet worden op het spoor.

Lees ook:

Alstom levert treinen en onderhoudsondersteuning voor regionale lijn Marseille-Nice

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.