Nieuwe dienstregeling NS: meer treinen op de Zeeuwse lijn

NS start vanaf zondag 12 december met de nieuwe dienstregeling. Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen tussen verschillende regio’s in Nederland. De trajecten Rotterdam – Leiden – Schiphol en Schiphol – Utrecht – Nijmegen krijgen er twee nieuwe tienminutentreinen bij en er gaan meer treinen rijden op de Zeeuwse lijn.

NS meldt dat door de wijzigingen vertrektijden en aansluitingen veranderen. De vervoerder raadt reizigers aan om de NS Reisplanner te raadplegen voor vertrek.

Nieuwe dienstregeling biedt kansen

Marjan Rintel, president-directeur van NS: “Corona blijft een ongenode gast op het feest, maar de nieuwe dienstregeling biedt ons ook kansen. We verbinden regio’s beter met elkaar en Nederland beter met het buitenland. Zo rijden we vanaf vandaag meer tienminutentreinen, introduceren we de nachttrein naar Zürich en komen reizigers volgend jaar voor het eerst onze nieuwe Intercity’s tegen. Tijdens de coronacrisis zijn we altijd blijven rijden en dat zullen we blijven doen. Ook volgend jaar trekken alle NS’ers er elke dag heel hard aan om Nederland voor iedereen bereikbaar te houden.”

NS verwacht demografische groei, woningbouw en nationale klimaatdoelstellingen op de langere termijn meer reizigers te vervoeren. . Tegelijkertijd maken op dit moment als gevolg van de aangescherpte coronamaatregelen minder mensen gebruik van de trein, bijvoorbeeld in de spits, avonduren en ’s nachts. De vervoerder houdt reizigersaantallen in de gaten en stemt de inzet van de treinen daarop in.

Komst tienminutentreinen

Door de komst van nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Delft – Den Haag – Leiden – Schiphol en Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Utrecht – Schiphol worden veel steden doordeweeks zes keer per uur via een Intercityverbinding aan elkaar verbonden.

Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat de eerste tienminutensprinter van Nederland rijden. Volgens NS is dit de eerste stap naar de CitySprinter, een sprinter die iedere vijf minuten rijdt en op meer stations stopt, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur. Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen gaat de sprinterfrequentie omhoog van twee naar vier per uur.

Meer en sneller in Zeeland

NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd. Eén van de twee Intercity’s per uur versnelt door op werkdagen overdag alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd.

Ook wordt een nieuwe sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland minimaal twee keer per uur een trein.

Uitbreiding aanbod in Noord-Holland

De Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaan in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Op dit moment stopt de Intercity alleen in de spitsrichting. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden.

Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen in de nieuwe dienstregeling te vervallen.

Door de extra spitstrein tussen Enkhuizen en Amsterdam, heeft de Sprinter tijdens de spits een wachttijd van circa negen minuten op station Zaandam. Dit heeft gevolgen voor reizigers uit Zaandam, Kogerveld en Purmerend. We doen daarom onderzoek of we dit kunnen verbeteren. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier keer per uur. Dit is gunstig voor toeristen in de Zaanstreek.

Meer treinen tussen Leiden en Utrecht

Verder gaat volgens NS een langgekoesterde wens’om meer treinen te rijden tussen Leiden – Alphen a/d Rijn – Utrecht gaat in vervulling. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat het grootste gedeelte van de dag doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.

Sinds 6 september rijdt de Sprinter Leeuwarden-Zwolle al. Tot dat moment reed de Sprinter alleen tussen Leeuwarden en Meppel. Met de doortrek naar Zwolle verbetert de dienstregeling voor reizigers op dit traject. Reizigers vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kunnen op doordeweekse dagen rechtstreeks met de trein naar Zwolle. Hier kunnen zij gemakkelijk overstappen op verbindingen naar bijvoorbeeld Arnhem Centraal of Den Haag Centraal. Dit betekent voor deze reizigers een tijdwinst van ongeveer 10 minuten.

Internationale spoorverbindingen

Op 12 december vertrekt de eerste Nightjet Zürich vanuit Amsterdam naar Basel en Zürich. Deze trein zal dagelijks vertrekken in de avond. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.

De IC Brussel gaat ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.

Voor 2022 zijn er plannen om nog meer internationale treinen te gaan rijden. Zo gaat er in maart weer een Thalys tussen Amsterdam en Marne-la-Vallée-Chassy (Disneyland Parijs) rijden via Airport Charles de Gaulle.

Reisassistentie

Dit jaar komen er 25 nieuwe stations bij met reisassistentie. Daarbij helpt een opgeleide assistentieverlener mensen die dit nodig hebben op het station en bij het in- en uitstappen. Station Alkmaar Noord is inmiddels al voorzien van reisassistentie en daar komen nog 24 andere stations bij, waaronder Utrecht Vaartsche Rijn, Arnemuiden, Hilversum Media Park, Den Haag Laan van NOI, Nijmegen Lent, Tilburg Universiteit en Rotterdam Blaak. 193 stations hebben daarmee NS Reisassistentie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe dienstregeling NS: meer treinen op de Zeeuwse lijn | SpoorPro.nl

Nieuwe dienstregeling NS: meer treinen op de Zeeuwse lijn

NS start vanaf zondag 12 december met de nieuwe dienstregeling. Er komen meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen tussen verschillende regio’s in Nederland. De trajecten Rotterdam – Leiden – Schiphol en Schiphol – Utrecht – Nijmegen krijgen er twee nieuwe tienminutentreinen bij en er gaan meer treinen rijden op de Zeeuwse lijn.

NS meldt dat door de wijzigingen vertrektijden en aansluitingen veranderen. De vervoerder raadt reizigers aan om de NS Reisplanner te raadplegen voor vertrek.

Nieuwe dienstregeling biedt kansen

Marjan Rintel, president-directeur van NS: “Corona blijft een ongenode gast op het feest, maar de nieuwe dienstregeling biedt ons ook kansen. We verbinden regio’s beter met elkaar en Nederland beter met het buitenland. Zo rijden we vanaf vandaag meer tienminutentreinen, introduceren we de nachttrein naar Zürich en komen reizigers volgend jaar voor het eerst onze nieuwe Intercity’s tegen. Tijdens de coronacrisis zijn we altijd blijven rijden en dat zullen we blijven doen. Ook volgend jaar trekken alle NS’ers er elke dag heel hard aan om Nederland voor iedereen bereikbaar te houden.”

NS verwacht demografische groei, woningbouw en nationale klimaatdoelstellingen op de langere termijn meer reizigers te vervoeren. . Tegelijkertijd maken op dit moment als gevolg van de aangescherpte coronamaatregelen minder mensen gebruik van de trein, bijvoorbeeld in de spits, avonduren en ’s nachts. De vervoerder houdt reizigersaantallen in de gaten en stemt de inzet van de treinen daarop in.

Komst tienminutentreinen

Door de komst van nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Delft – Den Haag – Leiden – Schiphol en Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Utrecht – Schiphol worden veel steden doordeweeks zes keer per uur via een Intercityverbinding aan elkaar verbonden.

Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat de eerste tienminutensprinter van Nederland rijden. Volgens NS is dit de eerste stap naar de CitySprinter, een sprinter die iedere vijf minuten rijdt en op meer stations stopt, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur. Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen gaat de sprinterfrequentie omhoog van twee naar vier per uur.

Meer en sneller in Zeeland

NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd. Eén van de twee Intercity’s per uur versnelt door op werkdagen overdag alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd.

Ook wordt een nieuwe sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland minimaal twee keer per uur een trein.

Uitbreiding aanbod in Noord-Holland

De Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaan in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Op dit moment stopt de Intercity alleen in de spitsrichting. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden.

Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen in de nieuwe dienstregeling te vervallen.

Door de extra spitstrein tussen Enkhuizen en Amsterdam, heeft de Sprinter tijdens de spits een wachttijd van circa negen minuten op station Zaandam. Dit heeft gevolgen voor reizigers uit Zaandam, Kogerveld en Purmerend. We doen daarom onderzoek of we dit kunnen verbeteren. Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier keer per uur. Dit is gunstig voor toeristen in de Zaanstreek.

Meer treinen tussen Leiden en Utrecht

Verder gaat volgens NS een langgekoesterde wens’om meer treinen te rijden tussen Leiden – Alphen a/d Rijn – Utrecht gaat in vervulling. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat het grootste gedeelte van de dag doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.

Sinds 6 september rijdt de Sprinter Leeuwarden-Zwolle al. Tot dat moment reed de Sprinter alleen tussen Leeuwarden en Meppel. Met de doortrek naar Zwolle verbetert de dienstregeling voor reizigers op dit traject. Reizigers vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kunnen op doordeweekse dagen rechtstreeks met de trein naar Zwolle. Hier kunnen zij gemakkelijk overstappen op verbindingen naar bijvoorbeeld Arnhem Centraal of Den Haag Centraal. Dit betekent voor deze reizigers een tijdwinst van ongeveer 10 minuten.

Internationale spoorverbindingen

Op 12 december vertrekt de eerste Nightjet Zürich vanuit Amsterdam naar Basel en Zürich. Deze trein zal dagelijks vertrekken in de avond. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.

De IC Brussel gaat ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.

Voor 2022 zijn er plannen om nog meer internationale treinen te gaan rijden. Zo gaat er in maart weer een Thalys tussen Amsterdam en Marne-la-Vallée-Chassy (Disneyland Parijs) rijden via Airport Charles de Gaulle.

Reisassistentie

Dit jaar komen er 25 nieuwe stations bij met reisassistentie. Daarbij helpt een opgeleide assistentieverlener mensen die dit nodig hebben op het station en bij het in- en uitstappen. Station Alkmaar Noord is inmiddels al voorzien van reisassistentie en daar komen nog 24 andere stations bij, waaronder Utrecht Vaartsche Rijn, Arnemuiden, Hilversum Media Park, Den Haag Laan van NOI, Nijmegen Lent, Tilburg Universiteit en Rotterdam Blaak. 193 stations hebben daarmee NS Reisassistentie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.