HS2 trein visualisatie

Hitachi en Alstom gaan 54 hogesnelheidstreinen bouwen voor HS2

De projectorganisatie van HS2 heeft bekendgemaakt dat het consortium Hitachi/Alstom JV de opdracht gegund heeft gekregen voor de bouw van 54 nieuwe hogesnelheidstreinen. De contracten hebben een waarde van ongeveer twee miljard Britse pond (2,6 miljard euro).  HS2 (High Speed ​​2) is een nieuw aan te leggen hogesnelheidslijn die Londen moet verbinden met de stadscentra van Birmingham en Manchester.

De nieuwe hogesnelheidstreinen worden gebouwd in de fabrieken van Hitachi en Alstom JV in Derby en County Durham. Volgens HS2 zal dit in totaal 2500 banen in het Verenigd Koninkrijk opleveren.

Treinen rijden tot 360 kilometer per uur

De volledig elektrische treinen kunnen snelheden tot maximaal 360 kilometer per uur halen. De voertuigen zullen ook op het bestaande netwerk rijden naar plaatsen zoals Glasgow, Liverpool, Manchester en het noordwesten.

De hogesnelheidstreinen bouwen volgens HS2 “voort op de nieuwste technologie van de Japanse Shinkansen-bullettrein en het Europese hogesnelheidsnetwerk”. En ze zullen “enkele van de snelste, stilste en meest energiezuinige hogesnelheidstreinen ter wereld zijn”.

Bekijk hier een video van het ontwerp van de nieuwe trein:

Eerste fase bouw hogesnelheidstreinen

De eerste fase betreft de fabricage en de montage van de carrosserie van de treinen worden uitgevoerd in de fabriek van Hitachi Rail in Newton Aycliffe, County Durham. De tweede fase betreft de fabricage en het testen van de voertuigen. Dat gebeurt in de Alstom Litchurch Lane-fabriek in Derby. Alle draaistellen worden geassembleerd en onderhouden in de fabriek van Alstom in Crewe.

Hitachi Rail heeft onlangs een investering van 8,5 miljoen Britse Pond afgerond in nieuwe las- en verffaciliteiten in Newton Aycliffe, waar de 432 HS2-carrosserieën zullen worden geproduceerd.

De verwachting is dat de eerste trein rond 2027 van de fabrieksband rolt. Na een uitgebreid testtraject zullen naar verwachting de eerste passagiers tussen 2029 en 2033 worden vervoerd.

Interieur van de trein

Het ontwerp van de inrichting van het interieur zal zich richten op volledige toegankelijkheid. Het ontwerp zal na een periode van 2,5 jaar worden vastgesteld. HS2, het ministerie van Transport en het West Coast Partnership, de exploitant van de treinen, zijn betrokken bij de eerste ingebruikname.

De HS2-treinen, die bestemmingen zoals Liverpool, Glasgow, Birmingham en Londen bedienen, zullen naadloos tussen HS2 en het bestaande spoorwegnetwerk rijden, waardoor vele reistijden in het Verenigd Koninkrijk worden gehalveerd. Elke trein zal ongeveer 200 meter lang zijn, met de mogelijkheid om twee eenheden aan elkaar te koppelen om een ​​400 meter lange trein met maximaal 1.100 zitplaatsen te creëren.

HS2 hogesnelheidstrein visualisatie

Geluidsarme pantograaf

De trein wordt uitgerust met geluidsarme pantograaf van Hitachi Rail. Deze technologie is ontwikkeld in Japan en maakt hem stiller dan vergelijkbare hogesnelheidstreinen. ook maakt de stroomafnemer gebruik van regeneratief remmen om de energie-efficiëntie te verhogen.

De producenten beloven verder dat de hogesnelheidstrein 15 procent lichter zal zijn en 30 procent meer zitplaatsen zal bieden dan vergelijkbare hogesnelheidstreinen in Europa, zoals de Italiaanse ETR1000 die door JV is gebouwd tussen Hitachi Rail en Alstom.

Naast ontwerp, fabricage en testen omvatten de contracten 12 jaar onderhoud. Dit kan in de toekomst mogelijk worden verlengd tot de geschatte levensduur van 35 jaar van de treinen. De vloot wordt onderhouden in een nieuw onderhoudsdepot dat wordt gebouwd door HS2 Ltd in Washwood Heath aan de rand van Birmingham.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.