Buffel, NS-trein foto: Rob Dammers/Flickr

Rechter: koopovereenkomst Buffels terecht ontbonden door NS

NS heeft de koopovereenkomsten voor 49 DM90-treinstellen rechtsgeldig ontbonden. De koper, een Roemeense spoorvervoerder, liet na om de treinen op te halen in Nijmegen en krijgt daarom een boete opgelegd. Dat blijkt uit de definitieve uitspraak van de rechter. NS moet nog wel een deel van de verkoopsom van de treinen, in de volksmond Buffels genoemd, terugbetalen. 

De Roemeense vervoerder Ferotrans kocht vanaf 2014 via drie koopovereenkomsten 48 dieseltreinstellen van NS. Daarin was afgesproken dat Ferotrans de treinen moest verwijderen, maar dat heeft zij niet gedaan. Omdat de treinen in de weg stonden op een opstelterrein in Nijmegen heeft NS uiteindelijk de koopovereenkomsten ontbonden om de treinen te mogen verplaatsen. De vraag was lang of NS dat mocht doen en of NS er alles aan had gedaan om het Ferotrans mogelijk te maken om de treinen naar Roemenië te vervoeren.

Boete

De rechtbank heeft nu beslist dat NS de koopovereenkomsten rechtsgeldig heeft ontbonden, maar ook dat NS na verrekening van de door Ferotrans contractueel verschuldigde boete nog 969.500 euro verschuldigd is aan Ferotrans. De reden dat de Roemeense koper de treinen niet kwam halen was volgens het bedrijf dat er documenten ontbraken die nodig waren voor het vervoer van de treinen door Duitsland.

De laatste Buffels zouden uiterlijk in december 2018 moeten zijn opgehaald door het Roemeense bedrijf. Onderdeel van de verkoopovereenkomst was het betalen van 500 euro stallingskosten per week per treinstel en 100 euro per week bij het niet nakomen van de afspraak om de treinen op tijd op te halen.

Op eigen kracht

Ferotrans heeft de koopsommen voor de 48 treinstellen van NS (in totaal 1,04 miljoen euro) voldaan. Om de treinstellen op eigen kracht te kunnen laten rijden was grondig onderhoud in Roemenië nodig. Daarnaast was duidelijk dat de spoorwegautoriteiten van de landen op het traject naar Roemenië geen toestemming zouden geven om de treinen op eigen kracht over hun spoorwegen te laten rijden. Daarom was het de bedoeling dat Ferotrans de treinstellen met locomotieven naar Roemenië zou laten slepen door een daarin gespecialiseerd transportbedrijf.

Eind 2017 liet Ferotrans aan NS weten meer informatie nodig te hebben om het transport naar Roemenië te regelen. “De DM90-treinstellen zijn met hun 3.200 millimeter erg breed. Om die reden is een 502-document van UIC nodig met bijzonderheden van de fabrikant”, vermeldt een citaat van Ferotrans in het rechtbankverslag. Hierin staat ook dat NS nog dezelfde maand een USB-stick stuurde met documenten die horen bij alle 48 treinstellen naar Ferotrans stuurde. Het ging hierbij onder meer om de volledige onderhoudshistorie, technische tekeningen, diagrammen, schema’s en handleidingen.

Duitse papieren

Omdat drie van de 48 treinstellen eind jaren ‘90 door NS zijn ingezet op het traject Heerlen-Aken was er een Duits homologatiecertificaat afgegeven, met een daarbij horende berekening van de afmetingen van de treinen, die ‘Einschränkungsberechnung’ wordt genoemd. Die stukken ontbraken op de USB-stick. Deze vrijstelling was ook noodzakelijk voor het vervoer van de treinstellen door Duitsland.

Uiteindelijk zijn NS en Ferotrans tot eind 2019 in gesprek geweest over deze documenten en het transport naar Roemenië. Omdat het ProRail het terrein in Nijmegen waar het materieel stond opgeslagen nodig had, moesten de Buffels daar zo snel mogelijk weg. Uit het rechtbankverslag blijkt dat alle papieren inmiddels in orde waren en dat er in de tussentijd zelfs al een locomotief vanuit Roemenië was overgekomen om de eerste treinen op te halen, maar door een verkeerde planning van treinpaden in Duitsland ging dat niet door.

Poolse koper

Om de treinen toch weg te kunnen halen uit Nijmegen, besloot NS de verkoop terug te draaien. Met het eigendom terug in eigen handen was dat mogelijk. Ferotrans ging tevergeefs in beroep en liet beslag leggen op de Buffels. NS vond kort daarop een nieuwe koper in Polen voor een deel (32 stuks) van de treinen. De Poolse vervoerder kwam de treinen wel direct ophalen, waarna Ferotrans NS en het Poolse SKPL beschuldigde van illegaal transport.

Met de eerder deze maand gedane uitspraak van de rechter lijkt er een einde te zijn gekomen aan het juridische getouwtrek en kan NS verder met de Buffels doen wat het wil. Een groot deel rijdt inmiddels rond in Polen en de rest staat nog in Amsterdam te wachten op wat komen gaat.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rechter: koopovereenkomst Buffels terecht ontbonden door NS | SpoorPro.nl
Buffel, NS-trein foto: Rob Dammers/Flickr

Rechter: koopovereenkomst Buffels terecht ontbonden door NS

NS heeft de koopovereenkomsten voor 49 DM90-treinstellen rechtsgeldig ontbonden. De koper, een Roemeense spoorvervoerder, liet na om de treinen op te halen in Nijmegen en krijgt daarom een boete opgelegd. Dat blijkt uit de definitieve uitspraak van de rechter. NS moet nog wel een deel van de verkoopsom van de treinen, in de volksmond Buffels genoemd, terugbetalen. 

De Roemeense vervoerder Ferotrans kocht vanaf 2014 via drie koopovereenkomsten 48 dieseltreinstellen van NS. Daarin was afgesproken dat Ferotrans de treinen moest verwijderen, maar dat heeft zij niet gedaan. Omdat de treinen in de weg stonden op een opstelterrein in Nijmegen heeft NS uiteindelijk de koopovereenkomsten ontbonden om de treinen te mogen verplaatsen. De vraag was lang of NS dat mocht doen en of NS er alles aan had gedaan om het Ferotrans mogelijk te maken om de treinen naar Roemenië te vervoeren.

Boete

De rechtbank heeft nu beslist dat NS de koopovereenkomsten rechtsgeldig heeft ontbonden, maar ook dat NS na verrekening van de door Ferotrans contractueel verschuldigde boete nog 969.500 euro verschuldigd is aan Ferotrans. De reden dat de Roemeense koper de treinen niet kwam halen was volgens het bedrijf dat er documenten ontbraken die nodig waren voor het vervoer van de treinen door Duitsland.

De laatste Buffels zouden uiterlijk in december 2018 moeten zijn opgehaald door het Roemeense bedrijf. Onderdeel van de verkoopovereenkomst was het betalen van 500 euro stallingskosten per week per treinstel en 100 euro per week bij het niet nakomen van de afspraak om de treinen op tijd op te halen.

Op eigen kracht

Ferotrans heeft de koopsommen voor de 48 treinstellen van NS (in totaal 1,04 miljoen euro) voldaan. Om de treinstellen op eigen kracht te kunnen laten rijden was grondig onderhoud in Roemenië nodig. Daarnaast was duidelijk dat de spoorwegautoriteiten van de landen op het traject naar Roemenië geen toestemming zouden geven om de treinen op eigen kracht over hun spoorwegen te laten rijden. Daarom was het de bedoeling dat Ferotrans de treinstellen met locomotieven naar Roemenië zou laten slepen door een daarin gespecialiseerd transportbedrijf.

Eind 2017 liet Ferotrans aan NS weten meer informatie nodig te hebben om het transport naar Roemenië te regelen. “De DM90-treinstellen zijn met hun 3.200 millimeter erg breed. Om die reden is een 502-document van UIC nodig met bijzonderheden van de fabrikant”, vermeldt een citaat van Ferotrans in het rechtbankverslag. Hierin staat ook dat NS nog dezelfde maand een USB-stick stuurde met documenten die horen bij alle 48 treinstellen naar Ferotrans stuurde. Het ging hierbij onder meer om de volledige onderhoudshistorie, technische tekeningen, diagrammen, schema’s en handleidingen.

Duitse papieren

Omdat drie van de 48 treinstellen eind jaren ‘90 door NS zijn ingezet op het traject Heerlen-Aken was er een Duits homologatiecertificaat afgegeven, met een daarbij horende berekening van de afmetingen van de treinen, die ‘Einschränkungsberechnung’ wordt genoemd. Die stukken ontbraken op de USB-stick. Deze vrijstelling was ook noodzakelijk voor het vervoer van de treinstellen door Duitsland.

Uiteindelijk zijn NS en Ferotrans tot eind 2019 in gesprek geweest over deze documenten en het transport naar Roemenië. Omdat het ProRail het terrein in Nijmegen waar het materieel stond opgeslagen nodig had, moesten de Buffels daar zo snel mogelijk weg. Uit het rechtbankverslag blijkt dat alle papieren inmiddels in orde waren en dat er in de tussentijd zelfs al een locomotief vanuit Roemenië was overgekomen om de eerste treinen op te halen, maar door een verkeerde planning van treinpaden in Duitsland ging dat niet door.

Poolse koper

Om de treinen toch weg te kunnen halen uit Nijmegen, besloot NS de verkoop terug te draaien. Met het eigendom terug in eigen handen was dat mogelijk. Ferotrans ging tevergeefs in beroep en liet beslag leggen op de Buffels. NS vond kort daarop een nieuwe koper in Polen voor een deel (32 stuks) van de treinen. De Poolse vervoerder kwam de treinen wel direct ophalen, waarna Ferotrans NS en het Poolse SKPL beschuldigde van illegaal transport.

Met de eerder deze maand gedane uitspraak van de rechter lijkt er een einde te zijn gekomen aan het juridische getouwtrek en kan NS verder met de Buffels doen wat het wil. Een groot deel rijdt inmiddels rond in Polen. Veertien exemplaren gingen naar een andere koper en de resterende twee treinstellen staan nog in Amsterdam te wachten op wat komen gaat.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.