Ondertekening bestuursakkoord ERTMS op station Groningen

‘Nederland in het klein goede plek voor beproeven ERTMS’

Foto: Marieke van Gompel

“We zeggen hier wel eens dat Groningen Nederland in het klein is. Wat is dan een betere plek om een nieuw systeem uit te proberen dan hier?” Dat zei gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen maandagmiddag bij de ondertekening van een bestuursovereenkomst voor de aanleg van ERTMS op de noordelijke lijnen. Deze overeenkomst werd door de provincies Groningen en Friesland, staatssecretaris Steven van Weyenburg en spoorvervoerder Arriva ondertekend.

In de overeenkomst is afgesproken dat 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland voor 2030 wordt uitgerust met het Europese systeem. Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is op de noordelijke lijnen aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk volgens de betrokken partijen 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt nu geïnvesteerd in het inbouwen van ERTMS in de regionale treinen en het opleiden van personeel om met dit systeem te kunnen werken.

De werkzaamheden hiervoor starten binnen vijf jaar. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven – Leeuwarden voor het eerst met ERTMS worden gereden.

‘ERTMS biedt kansen voor autonoom vervoer’

Gräper: “ERTMS biedt kansen om autonoom te gaan rijden, maar ook voor doorontwikkeling van het systeem zelf.” Ze wijst erop dat er met de combinatie van deze systemen de capaciteit op het spoor toeneemt. “In het verleden hebben we regelmatig mensen achter moeten laten op het perron.”

Volgens operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail zijn de afspraken over de uitrol van ERTMS in het noorden van het land “heel snel gegaan”. “En dat is in de infrawereld niet gebruikelijk”, zegt ze. “ERTMS is heel erg belangrijk voor de capaciteit die we in 2030 nodig hebben.” Volgens haar is het mooi dat het geld niet is geïnvesteerd in het huidige systeem ATB, “maar een stap voorwaarts wordt gemaakt voor ttechnologische ontwikkelingen” die ERTMS volgens haar mogelijk maakt.

Ontwikkelmanager Yvonne Dubben van Arriva geeft aan blij te zijn dat opdrachtgevers provincie Groningen en Leeuwarden de spoorvervoerder de ruimte geven om te innoveren. “Wij zijn graag aanjager, geen opjager.” Staatssecretaris Van Weyenburg wijst erop dat de eerdere uitrol van ERTMS past bij de innovaties die de noordelijke provincies op dit moment al uitvoeren. ERTMS zal er volgens hem voor zorgen dat het spoor veiliger wordt en de capaciteit toeneemt.

Een omgebouwde WINK-trein van Arriva

Proeven met omgebouwde WINK-trein gestart

De ondertekening van de bestuursovereenkomst is onderdeel van een werkbezoek van staatssecretaris Van Weyenburg, waarbij het gezelschap een kijkje neemt in een omgebouwde WINK-trein van Arriva. De WINK-treinen van Arriva, die op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden, hebben al een pantograaf en batterijen om energie op te slaan, die vrijkomt tijdens het remmen.

Bij de omgebouwde WINK-trein functioneert de batterij waarin de remenergie wordt opgeslagen als tractiebatterij. Dit houdt in dat die batterij voor een ander doel wordt benut, namelijk het laten rijden van een trein. “We hebben vorige week met de pantograaf onder de draad gereden en daarna op diesel verder gereden”, blikt Arriva-machinist Sietze Kuiper naar een van de eerste testritten. “Deze trein is veel stiller dan een dieseltrein. Je kunt bij de motorbak een gesprek met elkaar voeren, wat bij een dieseltrein niet goed kan.”

Een omgebouwde WINK-trein van Arriva

Noordelijke lijnen lopen voorop

ERTMS is op dit moment nog maar op een aantal plekken in gebruik zoals de HSL-Zuid, de Betuweroute, de Hanzelijn en het baanvak Utrecht-Amsterdam. De noordelijke lijnen lopen straks voorop in de verdere uitrol van het systeem.

Door de komst van dit nieuwe beveiligingssysteem ERTMS kan in de toekomst Automatic Train Operation (ATO) worden ingevoerd. ATO is in Groningen en Friesland in de afgelopen twee jaar al uitgebreid getest. ATO biedt de mogelijkheid om in combinatie met ERTMS treinen korter op elkaar en energiezuiniger te laten rijden. Ook neemt hiermee de veiligheid toe.

De totale kosten voor het ombouwen van de treinen in het noorden naar ERTMS zijn 90 miljoen euro. Daarvan betaalt het Rijk 60 miljoen euro, de provincie Groningen 20 miljoen en de provincie Friesland 10 miljoen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Nederland in het klein goede plek voor beproeven ERTMS’”

Pat Rick|01.11.21|17:55

ERTMS moet pragmatisch uitgerold worden, en dat bewijzen de Denen. In Denemarken wordt ook begonnen met de periferie, waar dan lessen geleerd worden voor de drukkere baanvakken. Dan zijn de drukkere baanvakken ook makkelijker te behappen. Belangrijk is om de communicatielijnen in de projectorganisatie kort te houden en de essentie te rapporteren. Daar zat het hele team in 1 gebouw. Mogelijk kan ATO de businesscase voor de Nedersaksenlijn makkelijker maken

Jan Amereiw|14.11.21|21:05

Noord Nederland als proeftuin? Best, als het maar niet zo link wordt als toen met CRVL. Dat nooit weer! En bij inbouw van EMTRS-apparatuur in treinstellen en locs wel even direct de STAR meenemen voor zover mogelijk. Anders zitten die straks weer klem. Dan kunnen die ook eens een ander ritje in het noorden maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.