Jan van der Meer, gedeputeerde provincie gelderland

‘RegioExpres en batterijtrein maken Gelderland aantrekkelijker om te wonen’

De RegioExpres en batterijtreinen zullen de provincie Gelderland nog aantrekkelijker maken om te wonen. Betere spoorverbindingen halen de disbalans tussen een krimpende bevolking en enorme banengroei in de provincie weg, stelde gedeputeerde Jan van der Meer donderdag op de Dag van de Rail.

De provincie Gelderland heeft veelbelovende plannen. Acht gemeenten in de Gelderse Vallei besloten in 2010 om samen te gaan werken binnen de Regio Foodvalley. Deze samenwerking heeft als doel om de Europese topregio op het gebied van agrifood te worden. “In de regio Foodvalley moeten samen met de Groene Metropoolregio Arnhem/Nijmegen in totaal zo’n 100.000 woningen worden bijgebouwd. Dat is bijna een kwart extra woningen. Dit kan niet zonder de aanleg van extra spoorinfrastructuur.”

RegioExpres

Van der Meer pleit voor betere spoorontsluitingen van de provincie Gelderland met de Randstad, Zuid-Nederland en Duitsland . Een van de projecten die daar volgens hem voor gaat zorgen is de RegioExpres oftewel de Achterhoek City Expres (ACE).

“Je ziet dat de bevolking in de Achterhoek aan het krimpen is, maar dat er de komende jaren steeds meer banen worden gecreëerd. Een goede verbinding tussen de Achterhoek met Arnhem/Nijmegen en daarmee met de Randstad zal er voor zorgen dat het aantrekkelijk wordt voor mensen om zich hier te vestigen.”

De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die verder gaat als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. De RegioExpres vergroot de bereikbaarheid voor reizigers van de Achterhoek met kortere reistijden van 13 tot 20 minuten en een betere aansluiting op intercity’s richting Nijmegen en de Randstad.

Voor de RegioExpres is een spoorverdubbeling nodig vanaf Didam tot Doetinchem de Huet. .Dit moet ervoor zorgen dat Gelderland een snelle en robuuste verbinding met de Randstad tussen de Randstad en de Gelderse regio’s voor een aantrekkelijkere woon-, werk- en leefomgeving. “De eerdere verbeteringen tussen Zevenaar en Didam hebben we zelf bekostigd. Maar het wordt nu tijd dat het Rijk aan boord komt. We hebben hierbij echt het Rijk nodig”, aldus Van der Meer.

Batterijtrein

Daarnaast loopt er op dit moment een proef met een WINK-batterijtrein van Arriva, die onder de bovenleiding kan rijden, maar ook op niet geëlektrificeerde baanvakken. Dit najaar wordt er voor deze proef testgereden op de spoortrajecten Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren en Zevenaar-Doetinchem.
“De RegioExpres zou straks ook met batterijtreinen gereden kunnen worden. De ombouw van de huidige dieseltreinen geeft ons tevens de kans om, waar nodig, toiletten in de treinen in te bouwen.” In de provincie Gelderland rijden spoorvervoerders Arriva en Connexxion op de regionale spoorlijnen.

“We willen bij de ombouw van de 38 dieseltreinen naar zero emissie samen optrekken met de provincies Overijssel, Friesland en Groningen. We bekijken op dit moment met elkaar en met steun van ProRail naar de mogelijkheden deze verduurzaming op het spoor begin 2022 gezamenlijk in te dienen voor het Nationaal Groeifonds.” Ook wijst hij erop dat een aantal spoorprojecten zijn voorgedragen voor het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, red.)

De gedeputeerde stelt dat het belangrijk is dat het Rijk bij verduurzaming van het spoor niet alleen moet denken aan investeringen in infrastructuur, maar aan ombouw van treinmaterieel. “Die kosten van het ombouwen van treinen liggen een stuk lager dan aanpassen van de spoorinfrastructuur.”. Europa kan ook helpen deze ambitie sneller te realiseren.

Goederenrouteringen Oost-Nederland

Van der Meer wijst er verder op dat er op dit moment onderzoek wordt gedaan naar diverse goederenrouteringen via Oost-Nederland. “Onderzoek moet nog uitwijzen welke variant de beste is. Als blijkt dat er een route via bewoond gebied in Gelderland gaat of gevolgen heeft voor de natuur en landschap, dan verwacht ik daar van het Rijk wel wat voor terug.” Financiële steun voor de Achterhoek City Express zou volgens hem een goede uitruil zijn.

Andere zaken die in de provincie Gelderland spelen zijn de varianten die zijn bedacht voor de snellere trein vanaf Amsterdam naar Berlijn, vertelt de gedeputeerde. Hier zijn alle betrokken overheden en andere partijen het nog niet over eens. “ProRail is voorstander van een verbinding via Zwolle en Bad Bentheim. NS daarentegen ziet meer heil in een verbinding via Arnhem, omdat dat meer reizigerspotentieel zou hebben, onder meer omdat hiermee ook het Ruhrgebied wordt bediend. Wij onderschrijven de visie van NS hierin. Samen met provincies zou het Rijk hiermee aan de slag moeten gaan zodat er duidelijkheid komt.”

“Belangrijk hierbij is wel dat er een goede aansluiting op het Duitse ICE-netwerk komt, zodat de internationale treinen vaker en sneller kunnen rijden. Daarvoor zijn wel diverse infrastructurele aanpassingen nodig, dat flinke investeringen vraagt van het Rijk en hopelijk ook met steun van Europa.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.