De aankomst van de Connecting Europe Express in Amsterdam

Aankomst CEE onderstreept belang goede spoorverbinding met Duitsland

De Connecting Europe Express rijdt al wekenlang dwars door de Europese Unie en is op dit moment in Nederland. De Connecting Europe Express rijdt al wekenlang dwars door de Europese Unie en is op dit moment in Nederland. SpoorPro woonde zondag de aankomst van de internationale trein en Amsterdam bij en sprak daar met verschillende prominenten.  

Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat verwelkomde de trein in Amsterdam samen met ProRail-topman John Voppen, operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail, NS-directeur Marjan Rintel, ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor Wim van de Camp en Amsterdamse wethouder Egbert de Vries. Onderweg van Bad-Bentheim naar Amsterdam werd er gesproken over hoe de spoorverbinding van en naar Duitsland Centraal kan worden versneld.

NS-topvrouw Marjan Rintel geeft aan dat om de internationale spoorverbindingen te verbeteren, er geïnvesteerd moet worden in de spoorinfrastructuur. Ze vraagt daarbij met name aandacht voor de verbinding met Duitsland. “We kunnen op en neer naar Parijs gaan, maar dan zijn we nog steeds niet in Berlijn. Het is belangrijk om onze infrastructuur daar op aan te passen.”

“We willen veel sneller naar Berlijn, maar het hele Rijn-Ruhrgebied. Daarmee kun je niet alleen sneller naar Duitsland, maar ook naar Italië, Oostenrijk en andere landen daaromheen. Daar zijn een aantal dingen voor nodig zoals een goede spoorinfrastructuur. We moeten ervoor zorgen dat we snel kunnen aantakken op de hogesnelheidslijnen in Duitsland.”

NS-directeur Marjan Rintel bij de aankomst van de Trans Europe Express
Een goede spoorverbinding met Duitsland is van groot belang, vindt NS-topvrouw Marjan Rintel.

‘Ticket boeken moet eenvoudiger’

Rintel wijst erop dat het makkelijker moet worden gemaakt voor reizigers om een ticket te boeken. “Dat is nu nog heel ingewikkeld. We zijn daar hard mee aan het werk, maar dit moet snel en veel beter.” De Europese werkgroep die daarmee bezig is richt zich volgens haar op het delen van data en het inrichten van een centraal systeem. Dit maakt het makkelijker om bij elkaar in de keuken een ticket te boeken zonder dat de reiziger daar last van heeft.”

Ans Rietstra, operationeel directeur ProRail: Het is zo bijzonder dat deze trein door 26 landen gaat om echt met elkaar te connecten om te benadrukken dat treinreizen ontzettend belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Ook willen we het voor passagiers makkelijker en eenvoudiger maken om van a naar b te reizen.”

“Met de trein op reis door Europa voelt als een avontuur. Hoewel iedereen van een mooi avontuur houdt, zouden de Europese treinreizen toch minder avontuurlijk mogen zijn”, vindt staatssecretaris Van Weyenberg.

Operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail
Vaker reizen met de trein is volgens operationeel directeur Ans Rietstra belangrijk om de klimaatdoelstellingen te behalen.

Connecting Europe Express geeft inzicht in obstakels EU-treinreis

De Connecting Europe Express zorgt voor beter inzicht in de obstakels die een treinreis door Europa met zich meebrengt. Zo kan de route door de 26 verschillende landen alleen worden afgelegd met drie verschillende treinen, omdat de infrastructuur onderweg fors verschilt. De trein is op 2 september uit Lissabon vertrokken en zal op 7 oktober de eindbestemming Parijs bereiken. De trein legt een totale afstand af van 20.000 kilometer, passeert 33 keer een grens en stopt in totaal meer dan 100 keer.

De Connecting Europe Express rijdt in het kader van het European Year of Rail 2021. Met dit initiatief wil de Europese Unie de trein promoten als milieubewust, innovatief en veilig vervoersmiddel. Het initiatief sluit daarbij naadloos aan bij de Europese Green Deal, waarin meer openbaar vervoer een van de pijlers is onder de plannen om het welzijn en de gezondheid van de mensen in Europa te verbeteren.

Klimaattrein naar Glasgow

De komst van de Connecting Europe Express is het startsein voor ruim een maand vol aandacht voor de bijdrage die de spoorsector kan leveren aan het oplossen van het klimaatprobleem. Op 31 oktober begint de Klimaattop COP26 in Glasgow en duurt tot 12 november. ProRail, NS, Eurostar, Avanti West Coast en Youth for Sustainable Travel laten op 30 oktober een speciale Klimaattrein naar de deze top rijden. De Connecting Europe Express is via deze link live te volgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aankomst CEE onderstreept belang goede spoorverbinding met Duitsland | SpoorPro.nl
De aankomst van de Connecting Europe Express in Amsterdam

Aankomst CEE onderstreept belang goede spoorverbinding met Duitsland

De Connecting Europe Express rijdt al wekenlang dwars door de Europese Unie en is op dit moment in Nederland. De Connecting Europe Express rijdt al wekenlang dwars door de Europese Unie en is op dit moment in Nederland. SpoorPro woonde zondag de aankomst van de internationale trein en Amsterdam bij en sprak daar met verschillende prominenten.  

Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat verwelkomde de trein in Amsterdam samen met ProRail-topman John Voppen, operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail, NS-directeur Marjan Rintel, ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor Wim van de Camp en Amsterdamse wethouder Egbert de Vries. Onderweg van Bad-Bentheim naar Amsterdam werd er gesproken over hoe de spoorverbinding van en naar Duitsland Centraal kan worden versneld.

NS-topvrouw Marjan Rintel geeft aan dat om de internationale spoorverbindingen te verbeteren, er geïnvesteerd moet worden in de spoorinfrastructuur. Ze vraagt daarbij met name aandacht voor de verbinding met Duitsland. “We kunnen op en neer naar Parijs gaan, maar dan zijn we nog steeds niet in Berlijn. Het is belangrijk om onze infrastructuur daar op aan te passen.”

“We willen veel sneller naar Berlijn, maar het hele Rijn-Ruhrgebied. Daarmee kun je niet alleen sneller naar Duitsland, maar ook naar Italië, Oostenrijk en andere landen daaromheen. Daar zijn een aantal dingen voor nodig zoals een goede spoorinfrastructuur. We moeten ervoor zorgen dat we snel kunnen aantakken op de hogesnelheidslijnen in Duitsland.”

NS-directeur Marjan Rintel bij de aankomst van de Trans Europe Express
Een goede spoorverbinding met Duitsland is van groot belang, vindt NS-topvrouw Marjan Rintel.

‘Ticket boeken moet eenvoudiger’

Rintel wijst erop dat het makkelijker moet worden gemaakt voor reizigers om een ticket te boeken. “Dat is nu nog heel ingewikkeld. We zijn daar hard mee aan het werk, maar dit moet snel en veel beter.” De Europese werkgroep die daarmee bezig is richt zich volgens haar op het delen van data en het inrichten van een centraal systeem. Dit maakt het makkelijker om bij elkaar in de keuken een ticket te boeken zonder dat de reiziger daar last van heeft.”

Ans Rietstra, operationeel directeur ProRail: Het is zo bijzonder dat deze trein door 26 landen gaat om echt met elkaar te connecten om te benadrukken dat treinreizen ontzettend belangrijk is voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Ook willen we het voor passagiers makkelijker en eenvoudiger maken om van a naar b te reizen.”

“Met de trein op reis door Europa voelt als een avontuur. Hoewel iedereen van een mooi avontuur houdt, zouden de Europese treinreizen toch minder avontuurlijk mogen zijn”, vindt staatssecretaris Van Weyenberg.

Operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail
Vaker reizen met de trein is volgens operationeel directeur Ans Rietstra belangrijk om de klimaatdoelstellingen te behalen.

Connecting Europe Express geeft inzicht in obstakels EU-treinreis

De Connecting Europe Express zorgt voor beter inzicht in de obstakels die een treinreis door Europa met zich meebrengt. Zo kan de route door de 26 verschillende landen alleen worden afgelegd met drie verschillende treinen, omdat de infrastructuur onderweg fors verschilt. De trein is op 2 september uit Lissabon vertrokken en zal op 7 oktober de eindbestemming Parijs bereiken. De trein legt een totale afstand af van 20.000 kilometer, passeert 33 keer een grens en stopt in totaal meer dan 100 keer.

De Connecting Europe Express rijdt in het kader van het European Year of Rail 2021. Met dit initiatief wil de Europese Unie de trein promoten als milieubewust, innovatief en veilig vervoersmiddel. Het initiatief sluit daarbij naadloos aan bij de Europese Green Deal, waarin meer openbaar vervoer een van de pijlers is onder de plannen om het welzijn en de gezondheid van de mensen in Europa te verbeteren.

Klimaattrein naar Glasgow

De komst van de Connecting Europe Express is het startsein voor ruim een maand vol aandacht voor de bijdrage die de spoorsector kan leveren aan het oplossen van het klimaatprobleem. Op 31 oktober begint de Klimaattop COP26 in Glasgow en duurt tot 12 november. ProRail, NS, Eurostar, Avanti West Coast en Youth for Sustainable Travel laten op 30 oktober een speciale Klimaattrein naar de deze top rijden. De Connecting Europe Express is via deze link live te volgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.