
‘Vijfsterrentrein’ Cappadocia Express moet in februari gaan rijden
Na enkele maanden vertraging moet in februari 2022 de zogeheten Cappadocia Express voor het eerst gaan rijden in Turkije, zo meldden verschillende media onlangs. De trein is het eerste private initiatief voor reizigers dat uit de liberalisering van het Turkse spoor voortvloeit.
Met de Cappadocia Express willen de initiatiefnemers een vijfsterren-ervaring op rails bieden, dat zich kan meten met bijvoorbeeld een Transsiberië Express. De Cappadocia Express komt uit de koker van de Japanse reisorganisatie HIS Global en de Turkse branchegenoot Sun Group.
Unesco-lijst
Cappadocië ligt in de buurt van de Turkse stad Kayseri en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Kayseri is dan ook het aankomststation. Het station Sirkeci in Istanboel, ooit gebouwd als eindpunt van de legendarische Oriënt-Express, dient als vertrekpunt voor de Cappadocia Express, die dagelijks moet gaan rijden als het aan de initiatiefnemers ligt.
Cappadocië is erg in trek bij toeristen. In 2019, het laatste ‘normale’ jaar, bezocht een recordaantal van 3,7 miljoen mensen het gebied. Zeker een half miljoen van hen kwamen uit China, Zuid-Korea en Japan. HIS Global hoopt in de eerste fase van de Cappadocia Express dan ook met name welgestelde Japanse toeristen te verwelkomen. Een vijfsterrenervaring, compleet met luxerestaurants aan boord en slaapcoupé’s met eigen douchecabines, moet hen over de streep trekken.
Zwarte Zee
De trein krijgt veertien wagons, goed voor een kleine 300 passagiers. De burgermeester van Kayseri en de gouverneur van de gelijkname provincie zijn blij met de plannen. Die moeten het toerisme in de regio een extra impuls geven, zo zeiden ze eerder deze maand na afloop van een informatiesessie over de trein. Op termijn willen de initiatiefnemers ook andere routes binnen Turkije gaan aanbieden, ondermeer naar de Egeïsche zee en de Zwarte Zee.
Lees ook:
- Kruidvat stunt met goedkope slaaptrein
- Nieuwe slaaptrein rijdt vanaf oktober vanuit Breda naar zes Europese bestemmingen
- Iedere grotere stad in Europa zou onafhankelijke plek voor treinonderhoud moeten hebben
- Franse startup Midnight Trains wil hotel op rails aanbieden
- Nederlandse en Belgische nachttreinen trekken samen verder op
- Dit zijn de grootste drempels voor nieuwe aanbieders van internationale treinverbindingen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?