Hitachi Class-800 Paddington-station-

Problemen met Britse Hitachi-treinen veroorzaakt door corrosie en metaalmoeheid

De scheuren die zijn aangetroffen in Hitachi-treinen in het Verenigd Koninkrijk zijn het gevolg van een combinatie van metaalmoeheid en spanningscorrosie. Dat blijkt uit een afgelopen week gepubliceerde tussentijdse rapportage van de Britse spoorautoriteit ORR. De oorzaak is echter nog niet gevonden.

Hitachi startte in mei dit jaar een terugroepactie voor alle 200 treinen van de 800-klasse die rondrijden in Groot-Brittannië. Dit omdat er scheuren waren ontdekt in meerdere treinen van deze serie tijdens reguliere onderhoudswerkzaamheden. Het terughalen van de treinen zorgde voor veel problemen in de dienstregeling. Zo werden treinen tussen Londen en Schotland, Londen en Wales en het westen van Engeland werden grotendeels opgeheven. Vier vervoerders werden gedwongen hun diensten te staken, waardoor duizenden reizigers op zoek moesten naar alternatief vervoer.

De scheuren vinden

De scheuren werden ontdekt in het deel van de rijtuigen waar de draaistellen op steunen. De scheuren zaten vooral in de buurt van de gierdemperbeugel en de bevestigingspunten van de stabilisatorstang. Acht treinen hadden ernstige schade en werden direct buiten dienst gesteld. Later werden ook scheuren ontdekt aan het andere uiteinde van de steunconstructies, langs laslijnen waar de hijspunten aan de carrosserie van het voertuig zijn bevestigd. Hijspunten worden gebruikt wanneer voertuigen van hun draaistellen worden gelift voor onderhoud.

De afbeelding hieronder laat zien waar beide onderdelen zich in de trein bevinden. Hitachi ontwikkelde inspectieprocessen en -criteria waardoor treinen met scheuren binnen gedefinieerde grenzen sinds 14 mei weer in gebruik konden worden genomen.

defect hitachi

Vermoeidheid en spanningscorrosie

Na onderzoek van de zaak heeft het ORR (Office of Rail and Road) nu een tussentijdse rapportage gepubliceerd over de geschiedenis, de terugroepactie en de herintroductie van het rollend materieel. De ORR is de onafhankelijke veiligheidsautoriteit voor de Britse spoorwegen. Uit het rapport blijkt dat fabrikant en vervoerders op de juiste manier hebben gehandeld door zodra de scheuren waren vastgesteld, de treinen acuut van het spoor te halen en vervolgens zorgvuldig beoordeelden welke treinen weer in gebruik konden worden genomen.

Volgens het rapport waren de scheuren aan de steunen van de gierdemper en stabilisatorstang het gevolg van metaalmoeheid en die aan de hefplaten het gevolg van spanningscorrosie. De ORR concludeert verder dat de treinen, sinds ze weer in gebruik zijn genomen, functioneren naar behoren, zonder onveilige omstandigheden of scheurvorming.

De ORR verwacht in december 2021 een eindrapport te kunnen uitbrengen. Hierin zal de hoofdoorzaak van het scheuren worden vastgesteld en is het herziene herstel- en beheerplan van Hitachi opgenomen voor de vloot op de lange termijn en worden eventuele verbeterpunten voor de industrie geïdentificeerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.