Station Oriente Lissabon

Connecting Europe Express vertrekt donderdag uit Lissabon

De Connecting Europe Express, een speciaal samengestelde trein als onderdeel van het Europees Jaar van het Spoor 2021, vertrekt donderdag vanuit Lissabon en eindigt zijn reis op 7 oktober in Parijs. In de vijf tussenliggende weken doet de trein 100 Europese steden aan, waaronder Amsterdam en Rotterdam.

De komende weken wordt de Connecting Europe Express een rondreizende conferentie, laboratorium en forum voor publiek debat over hoe het spoor de modaliteit bij uitstek kan worden voor zowel reizigers als bedrijven.

Langs de route zijn verschillende evenementen gepland om de trein te verwelkomen op treinstations in heel Europa. Van het programma op de Nederlandse stations die de trein aan doet is tot nu toe alleen bekend dat kennisnetwerk Railforum op zondag 3 oktober een innovatiemarkt organiseert op station Amsterdam Centraal. Meer details hierover worden later bekend gemaakt.

Evenementen

Aan boord van de trein zullen zich op verschillende momenten hoogwaardigheidsbekleders en vertegenwoordigers van de spoorsector, politiek en belangenorganisaties bevingen. Er zijn debatten te volgen, evenals conferenties over het infrastructuurbeleid van de EU en de rol van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T), dat via de evenementenwebsite live zal worden uitgezonden vanuit Lissabon, Boekarest, Berlijn en het Luxemburgse Bettembourg.

De Connecting Europe Express is het resultaat van een samenwerking tussen de Europese Commissie en de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER), Europese spoorvervoerders, spoorbeheerders en tal van andere partners op EU- en lokaal niveau. In totaal legt de trein 20.000 kilometer af en doorkruist daarbij 26 landen en 33 grenzen. Er zijn in totaal 40 spoorbedrijven betrokken bij de trein. Hiervan stellen verschillende vervoerders rollend materieel beschikbaar. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het niet dezelfde trein van het begin tot het eindstation. Dat vanwege de drie verschillende spoorbreedtes op het traject.

Technische barrières

Volgens CER-voorzitter en ÖBB-directeur Andreas Matthä is een sterke Europese spoorsector essentieel om de klimaatdoelstellingen van de EU te halen. Momenteel zijn er volgens hem te veel technische barrières in grensoverschrijdend spoorvervoer en is het zeer complex om een ​​trein over de landsgrenzen in Europa te laten rijden.

“We moeten vracht van de weg blijven halen en naar het spoor verplaatsen, efficiënte diensten bieden aan forensen en het internationale langeafstandsvervoer per spoor uitbreiden met dag- en nachtdiensten. Ik ben ervan overtuigd dat de Connecting Europe Express het bewustzijn van deze uitdagingen zal vergroten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Connecting Europe Express vertrekt donderdag uit Lissabon | SpoorPro.nl
Station Oriente Lissabon

Connecting Europe Express vertrekt donderdag uit Lissabon

De Connecting Europe Express, een speciaal samengestelde trein als onderdeel van het Europees Jaar van het Spoor 2021, vertrekt donderdag vanuit Lissabon en eindigt zijn reis op 7 oktober in Parijs. In de vijf tussenliggende weken doet de trein 100 Europese steden aan, waaronder Amsterdam en Rotterdam.

De komende weken wordt de Connecting Europe Express een rondreizende conferentie, laboratorium en forum voor publiek debat over hoe het spoor de modaliteit bij uitstek kan worden voor zowel reizigers als bedrijven.

Langs de route zijn verschillende evenementen gepland om de trein te verwelkomen op treinstations in heel Europa. Van het programma op de Nederlandse stations die de trein aan doet is tot nu toe alleen bekend dat kennisnetwerk Railforum op zondag 3 oktober een innovatiemarkt organiseert op station Amsterdam Centraal. Meer details hierover worden later bekend gemaakt.

Evenementen

Aan boord van de trein zullen zich op verschillende momenten hoogwaardigheidsbekleders en vertegenwoordigers van de spoorsector, politiek en belangenorganisaties bevingen. Er zijn debatten te volgen, evenals conferenties over het infrastructuurbeleid van de EU en de rol van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T), dat via de evenementenwebsite live zal worden uitgezonden vanuit Lissabon, Boekarest, Berlijn en het Luxemburgse Bettembourg.

De Connecting Europe Express is het resultaat van een samenwerking tussen de Europese Commissie en de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER), Europese spoorvervoerders, spoorbeheerders en tal van andere partners op EU- en lokaal niveau. In totaal legt de trein 20.000 kilometer af en doorkruist daarbij 26 landen en 33 grenzen. Er zijn in totaal 40 spoorbedrijven betrokken bij de trein. Hiervan stellen verschillende vervoerders rollend materieel beschikbaar. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het niet dezelfde trein van het begin tot het eindstation. Dat vanwege de drie verschillende spoorbreedtes op het traject.

Technische barrières

Volgens CER-voorzitter en ÖBB-directeur Andreas Matthä is een sterke Europese spoorsector essentieel om de klimaatdoelstellingen van de EU te halen. Momenteel zijn er volgens hem te veel technische barrières in grensoverschrijdend spoorvervoer en is het zeer complex om een ​​trein over de landsgrenzen in Europa te laten rijden.

“We moeten vracht van de weg blijven halen en naar het spoor verplaatsen, efficiënte diensten bieden aan forensen en het internationale langeafstandsvervoer per spoor uitbreiden met dag- en nachtdiensten. Ik ben ervan overtuigd dat de Connecting Europe Express het bewustzijn van deze uitdagingen zal vergroten.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.