
Stadler noteert winststijging van 67 procent in eerste helft 2021
Volgens de Zwitserse treinenbouwer Stadler zijn de effecten van de corona-crisis nog volop aanwezig. Maar het bedrijf slaagde er desondanks wel in om het in de tweede helft van vorig jaar ingezette herstel door te trekken naar de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet steeg met 52 procent tot 1,3 miljard euro bij een nettowinst van 24,5 miljoen euro (+67 procent).
Stadler zegt onder meer nog last te hebben van vertragingen in de toeleveringsketen, de goedkeurings- en leveringsprocessen en de servicediensten. Eerder opgelopen vertragingen bij de aflevering van nieuwe voertuigen als gevolg van pandemie is wel ingehaald. Het aantal inkomende orders bereikte een waarde van 2,9 miljard euro en blijft daarmee op hetzelfde niveau als in de eerste helft van 2020.
Recordorders
De omvang van de orderportefeuille bereikte volgens het bedrijf een nieuw record van 16,7 miljard euro (+11 procent in vergelijking met 31 december 2020), waarvan 4 miljard euro in het segment Service & Components (+4 procent in vergelijking met 31 december 2020).
In het segment Rollend materieel werden in de eerste helft van het jaar voor 2,6 miljard euro aan bestellingen geplaatst, dat is 48 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De orderportefeuille groeide ten opzichte van eind 2020 met 13 procent tot 12,7 miljard euro.
Inhaalslag
Dankzij het toegenomen aantal afleveringen van nieuwe voertuigen en inhalen van vertragingen veroorzaakt door de pandemie, genereerde het segment Rolling Stock in de eerste helft van 2021 een omzet van 1,1 miljard euro. Dit komt overeen met een stijging van 57 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van het boekjaar 2020 (H1 2020: 0,75 miljard euro).
Lees ook:
- Stadler rondt ATO-test af op Zwitsers spoor
- Digital Twin van bestaande DB-trein moet uitval terugdringen
- Stadler realiseert winststijging in 2020 ondanks corona
- Stadler ziet winst met 43 procent dalen in eerste helft 2020
- Stadler gaat ETCS bouwen in Drielandentreinen Arriva
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?