European Sleeper, cabine nachttrein

ProRail: European Sleeper kan vanaf april 2022 naar Praag rijden

Bron: Elmer van Buuren, European Sleeper

ProRail heeft de nachttreinverbinding van European Sleeper, die vanaf april 2022 van de Belgische kustplaats Oostende via Berlijn naar Praag gaat rijden, in de dienstregeling opgenomen. Ook voor een tweede Nightjet, van NS International en buitenlandse vervoerders OBB, DB en SBB zijn treinpaden vastgelegd.

De nachttrein van European Sleeper stopt in Nederland in Roosendaal, Rotterdam en Amsterdam, om via Hengelo de grens over te gaan. De treindienst is opgenomen in de nieuwe dienstregeling voor alle spoorvervoerders op het Nederlandse spoornetwerk.

Nightjet

Ook heeft ProRail ruimte op het spoor vrijgemaakt zodat volgend jaar een tweede Nightjet van NS International en buitenlandse vervoerders OBB, DB en SBB kan gaan rijden. Op dit moment rijdt er ’s nachts een Nightjet naar Oostenrijk. Het is volgens ProRail nog onbekend of de tweede nachttrein ook naar het Zwitserse Zürich gaat rijden. Dit is nog onderwerp van gesprek tussen de verschillende vervoerders.

Naast de nieuwe diensten rijden er dagelijks treinen naar Brussel, Parijs (Thalys), Londen (Eurostar) en Berlijn. De IC Brussel gaat zestien keer per dag van en naar de Belgische hoofdstad. Vanwege de introductie van de tienminutentrein tussen Rotterdam, Schiphol en Arnhem is in Nederland de eindbestemming van de treinen geharmoniseerd. Alle 32 treinen rijden vanaf december 2021 via de HSL van en naar Amsterdam Centraal. Dat betekent dat de vier stops per dag op Den Haag HS vanaf volgend jaar zijn verdwenen.

Naast deze reguliere treinen is er in de wintermaanden ook nog de Alpen Express (Railexperts), die vanaf Den Haag HS via Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, ‘s Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo naar Zell am See in de Oostenrijkse Alpen rijdt.

Verdeling beschikbare treinpaden

ProRail verdeelt als spoorbeheerder ieder jaar de beschikbare ruimte op het spoor. Volgens de spoorbeheerder is het ieder jaar ‘een grote puzzel om de beschikbare ruimte op 7000 kilometer spoor en op ruim 400 stations te verdelen’. In 2021 dienden 35 reizigers- en goederenvervoerders hun wensen in voor volgend jaar, waaronder de nieuwe vervoerder European Sleeper.

Volgens ProRail krijgt het Europese spoor een belangrijke rol bij het behalen van de EU-klimaatdoelen, aangezien rijden per trein doorgaans schoner is dan reizen per auto of vliegtuig. Ligt het aan de Europese Commissie, dan zal het reizigersvervoer per hogesnelheidstrein en het spoorgoederenvervoer tot 2030 verdubbelen.

Bekijk hier een interview met oprichter Elmer van Buuren van European Sleeper (vanaf 6.15 min):

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.