Een Thalys-trein

Europees Parlement: doorpakken met op satelliet gebaseerde treinlocalisatie

Het Europees Parlement heeft erop aangedrongen om vaart te maken met de uitrol van op satelliet gebaseerde treinlocalisatie. Naar verwachting kunnen systemen zoals Galileo en EGNOS de implementatie van ERTMS versnellen en eenvoudiger maken.

Met op Global Navigation Satellite System GNSS gebaseerde spoorsignalisatie worden de operationele uitgaven verlaagd. Regionale spoorlijnen kunnen hier ook van profiteren, omdat beheerders met dergelijke systemen met minder hoge onderhoudskosten te maken hebben van systemen in de baan. De verwachting is dat Augmented GNSS, aangevuld met andere sensoren, kostbare fysieke bakens in het spoor kan vervangen.

Het Europees Parlement roept daarom de Europese spoorindustrie op om technische oplossingen ontwikkelen voor de satelliet-localisatiesystemen Galileo en EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service). Het doel is om ERTMS op grote schaal mogelijk te maken.

Herziening TSI

De Europese Commissie buigt zich op dit moment over de de komende herziening van de ERTMS TSI CCS. Naar alle waarschijnlijkheid wordt daarin de invoering van GNSS meegenomen, waarbij wordt ingezet op het dichten van resterende technologische lacunes.

Het Parlement roept daarnaast ERA op om onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten van de ruimtevaart en het spoor te combineren, zodat GNSS-treinlocatiegegevens tijdig kan worden opgenomen in het ERTMS-systeem.  Ook roept het Parlement ERA en het Agentschap van de Europese Unie voor het ruimtevaartprogramma (EUSPA) op om hun samenwerking te intensiveren, zodat GNSS in de ERTMS-normen kan worden opgenomen.

Nauwkeurige treinlocalisatie is belangrijk voor de ontwikkeling van niet-veiligheidskritische toepassingen zoals passagierinformatie-systemen in de trein en het bepalen van de locatie van rollend materieel. Daarnaast zijn met dergelijke satelliet-systemen minder fysieke bakens in het spoor nodig.

EUSPA heeft samen met Shift2Rail in het kader van Horizon 2020 verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten gefinancierd met als doel systemen te ontwikkelen die een veilig gebruik van GNSS als plaatsbepalingsbron voor treinen mogelijk maken.

Hiaten belemmeren technologische sprong

Volgens het Europees Parlement zijn er echter op dit moment nog bepaalde hiaten waardoor de Europese spoorsector er nog niet in is geslaagd om technologische sprong te maken, waardoor Galileo en EGNOS kunnen worden geïmplementeerd.

Om deze drempels te overwinnen werkt EUSPA samen met de spoorsector om ERTMS verder te ontwikkelen. Momenteel voeren EUSPA, Shift2Rail en ESA verschillende projecten uit om de spoorwegindustrie, infrastructuurbeheerders en spoorwegexploitanten in de EU te helpen de resterende hiaten te dichten die verband houden met de introductie van GNSS in het ERTMS.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een regelgevingskader om ervoor te zorgen dat digitalisering in combinatie met Europese ruimtevaart-technologieën obstakels kunnen wegnemen.

Lees ook:

Testprogramma Thalys met ERTMS Baseline 3 succesvol afgerond

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Europees Parlement: doorpakken met op satelliet gebaseerde treinlocalisatie”

asierts|03.08.21|17:30

Totale onzin. Het heeft niets met techniek te maken, maar met fout beleid, veroorzaakt door inhoudelijke onkunde. En dat wordt zo alleen maar erger.

A C F Sierts|06.08.21|09:46

Ik noem dit verschijnsel het ‘Dyson-effect’: de (riskante) fascinatie van veel niet-technisch onderlegde mensen voor de ogenschijnlijk technisch mooiste oplossing.

Dat hardcore-techneuten en system-nerds daaraan lijden is begrijpelijk & verklaarbaar: die opereren & denken binnen beperkte, subsysteemtechnisch gerichte kaders. Hun denkwereld is nu eenmaal beperkt. Het wordt pas echt gevaarlijk als ambtenaren en bestuurders ook aan deze beperktheid in denken gaan lijden. Bij ERTMS is dat evident.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.