Jacques Damas, ceo Eurostar

Eurostar-directeur ziet niets in verbod op korte vluchten

De baas van Eurostar, Jacques Damas, roept op tot een luchtvaartbelasting waarvan de opbrengst gebruikt wordt om de gebruikersvergoeding voor het spoor te verlagen. Zo kan de prijs van treintickets omlaag en wordt de trein een beter alternatief voor het vliegtuig. Een stap die volgens de Eurostar-topman zou helpen om verplichtingen voor klimaatverandering na te komen.

In een interview met de Britse krant The Telegraph zegt Damas niets te zien in een verbod op korte vluchten, maar wel een groot voorstander te zijn van financiële stimulering. “Als de Britse regering zich wil committeren aan haar doelstelling voor het terugdringen van de CO2-uitstoot, dan moet ze de juiste hefbomen gebruiken”, aldus de Franse topman.

Een euro

Frankrijk wil binnenlandse vluchten verbieden op trajecten die met een rechtstreekse trein in minder dan twee en een half uur kunnen worden afgelegd. “Als je niet wilt verbieden, maar stimuleren, is dat heel eenvoudig met behulp van het belastingstelsel. Neem één euro meer aan brandstofbelasting voor vliegtuigen en gebruik die euro om de gebruikersvergoeding op het spoor te verlagen.”

Volgens Damas kan het besluit van het VK om de verplichte quarantaine voor volledig gevaccineerde EU- en Amerikaanse burgers af te schaffen, een sleutelrol spelen in het herstel van Eurostar. Maar heeft dit pas echt effect als Frankrijk deze plicht voor Groot-Brittannië opheft.

Reddingsoperatie

De vervoerder haalde in mei 291 miljoen euro binnen tijdens een reddingsoperatie, maar een groot deel van dit bedrag moet in maart worden terugbetaald. Volgens Damas moet zijn bedrijf niet alleen herstellen, maar ook zijn enorme schuld terugbetalen. Deze nadert een bedrag van 1 miljard euro. Eurostar rijdt op dit moment vier keer per dag tegenover 25 keer voor de uitbraak van het coronavirus.

Damas blijft hoopvol dat Eurostar in de eerste helft van volgend jaar kan fuseren met de Frans-Belgische vervoerder Thalys. Dit zou ertoe kunnen leiden dat voor het eerst Eurostar-treinen tussen twee stations op het continent rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.