Alstom-site-in-Tarbes

Treinbouwer Alstom ziet ordervolume bijna verviervoudigen

De Franse treinenbouwer Alstom heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2021/2022 voor bijna 6,44 miljard euro aan orders binnengehaald, fors meer dan de 1,65 miljard euro die er aan orders in hetzelfde kwartaal een jaar eerder binnenkwam. Europa had met 71 procent verreweg het grootste aandeel in het ordervolume.

Zo wist Alstom in Denemarken een order ter waarde van 2,6 miljard euro van de Deense spoorwegmaatschappij DSB binnen te halen. Op de Franse thuismarkt gooide het bedrijf hoge ogen met een order ter waarde van 1,1 miljard euro voor treinen in de regio Parijs. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan sprong het Tren Maya-spoorproject in Mexico er met 1 miljard euro bovenuit. De orderportefeuille van Alstom komt daarmee op 76,8 miljard euro.

Geen goednieuwsshow

Toch zijn de kwartaalcijfers van Alstom geen goednieuwsshow, aangezien de overname van Bombardier Transportation, dat sinds begin dit jaar onderdeel van Alstom is, op de resultaten drukt.

Alstom rekent voor het eerste half jaar, dat van april tot september loopt, op een negatieve cashflow van 1,6 à 1,9 miljard euro. Die plooi moet in de tweede helft van het fiscale jaar gladgestreken worden, maar de treinbouwer verwacht onderaan de streep desondanks geen zwarte cijfers dit jaar.

De komende jaren moet de overname van Bombardier Transportation daadwerkelijk financiële vruchten gaan afwerpen, met een verwachte jaarlijkse omzetgroei van 5 procent. Rond 2024-2025 moet de winstmarge verder opgekrikt worden naar 8 tot 10 procent.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.