Maglev-hogesnelheidstrein CRRC

’s Werelds snelste hogesnelheidstrein rolt van de fabrieksband in China

Het eerste exemplaar van een nieuwe maglev-hogesnelheidstrein is dinsdag uit de fabriek van de Chinese treinleverancier CRRC in Qingdao gerold. De trein is met een topsnelheid van 600 kilometer per uur het snelste landvoertuig ter wereld. Dat meldt vakblad RailTech.com.

De nieuwe maglevtrein maakte dinsdag zijn publieke debuut in de kustplaats Qingdao, in de Oost-Chinese provincie Shandong. De nieuwe magneettrein zal naar verwachting het gat in het drukbezette Chinese mobiliteitsnetwerk opvullen tussen hogesnelheidstreinen die zo’n 350 kilometer per uur rijden en vliegtuigen met een snelheid van 800 kilometer per uur. Een magneettrein wordt door elektromagnetische kracht zwevend gehouden, waardoor het voertuig zich voortbeweegt zonder de rails te raken.

Automatic Train Operation

Volgens CRRC is de maglevtrein uitgerust met Automatic Train Operation Grade of Automation 3 (ATO GoA3). Dat betekent dat de trein bestuurderloos kan rijden. Er dient nog wel een toezichthouder aan boord van de trein te zijn die de deuren kan openen en sluiten en de besturing over kan nemen in noodgevallen.

De Global Times meldt dat met deze nieuwe hogesnelheidstrein de reistijd van het zuidelijke Shenzhen naar Shanghai van 10 uur naar 2,5 kan worden verkort. Ieder treinstel kan ruim honderd passagiers vervoeren en kan flexibel worden ingericht in twee tot tien stellen, afhankelijk van de behoefte aan verschillende passagierscoupés.

Gif van de nieuwe maglev-trein van CRRC
De magneettrein verlaat de fabriek. Bron: CRRC

Maglev-hogesnelheidsproject

Het maglev-hogesnelheidsproject is in oktober 2016 van start gegaan. Het prototype van de magneettrein met topsnelheid van 600 kilometer per uur is in 2019 ontwikkeld. In juni 2020 werd de eerste testrit met het voertuig gereden. Volgens CRRC heeft het voertuig treinbaan-integratietesten met vijf treinstellen goed doorlopen.

In januari van dit jaar onthulde CRRC het prototype van een magneetzweeftrein die 620 kilometer per uur zou kunnen halen. Ook werd ook een testtraject van 165 meter aangelegd om het prototype te beproeven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.