Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Zuid-Limburg dreigt schiereiland te worden ‘met alleen boemeltreintjes’

Zuid-Limburg dreigt steeds meer een schiereiland te worden, vanwege de slechte aansluiting op de rest van Nederland. Limburgse gemeenten moeten aandringen op betere spoorverbindingen naar de rest van Nederland en omliggende landen. Het burgerinitiatief Stichting Geen Grens heeft hiervoor maandag aanbevelingen ingediend bij Limburgse gemeenten met de wens om deze in de verkiezingsprogramma’s op te nemen.

“Er zijn op dit moment al wat doorbraken op het gebied van verbindingen naar Duitsland. Zo zie je er stappen zijn gemaakt voor de verbinding Eindhoven-Düsseldorf en zijn er rechtstreekse treinen met Berlijn”, zegt secretaris Ger Essers van Stichting Geen Grens. “Maar ondertussen laat men Limburg boemelen.”

Verbinding Eindhoven-Heerlen-Aken

Stichting Geen Grens vindt dat er onder meer werk gemaakt moet worden van de verbinding Eindhoven-Heerlen-Aken. Staatssecretaris Van Veldhoven meldde eind mei dat de verbinding die in Nederland beoogd was om in Den Haag te starten er niet in 2025 gaat komen, zoals wel was gepland.

Uit onderzoek van ProRail zou blijken dat er op emplacement Eindhoven nauwelijks ruimte is om nieuwe treindiensten toe te voegen. Een intercity naar Aken vraagt volgens de spoorbeheerder aanzienlijke infrastructurele maatregelen van honderden miljoenen euro’s die niet eerder realiseerbaar zouden zijn dan 2030. De stichting vraagt betrokken gemeentes om druk te zetten om de realisatie van deze lijn tussen Eindhoven, Heerlen en Aken te bespoedigen. Ook vindt de stichting dat alle internationale verbindingen twee keer per uur moeten rijden.

Drielandentrein

Verder wil het burgerinitiatief dat ook de realisatie van de Drielandentrein wordt versneld, die Luik via Maastricht en Heerlen met Aken moet verbinden. Er wordt op dit moment aan de Drielandentrein gewerkt, waarvoor de Flirt-treinen van Arriva op dit moment met ERTMS worden uitgerust. België liet de treinen eerder niet toe op het spoor, omdat ze niet met het Europese beveiligingssysteem waren uitgerust.

Er rijdt al een directe intercitytrein tussen Luik en Aken, maar daarbij worden de Limburgse steden overgeslagen. Het burgerinitiatief zou graag zien dat de directe verbindingen vanuit Limburg naar Luik en Aken worden bespoedigd, zodat reizigers uit deze provincie niet meer van stoptreinverbindingen met overstappen gebruik hoeven te maken.

Stoptreinverbinding Weert-Antwerpen

De stichting vindt verder dat er een spoorverbinding tussen Weert, Hamont-Achel en Antwerpen moet komen. “De verbinding tussen Antwerpen, Hamont en Achel is onlangs geëlektrificeerd. Om Hamont-Achel met Weert te verbinden moet het baanvak opgeknapt worden. Wij willen dat de gemeentes hier aandacht voor vragen. Verder vraagt het burgerinitiatief om haast te maken met de intercityverbinding tussen Düsseldorf, Venlo en Eindhoven.”

Naast de intercity-verbindingen over het reguliere spoor vraagt Stichting Geen Grens aan de gemeenten om ook de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht en een snelbus op te nemen in de verkiezingsprogramma’s.

Secretaris Ger Essers van Stichting Geen Grens was woensdag te gast bij SpoorProTV (vanaf 12.45 minuut):

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Zuid-Limburg dreigt schiereiland te worden ‘met alleen boemeltreintjes’”

Pat Rick|16.06.21|17:51

@asierts: dit ligt in lijn met vorige discussie En kijk ook eens naar de kaart van lopende projecten van ProRail in Nederland. Maar 2 projecten in limburg en alleen zeeland heeft nog minder (1). Terwijl de Randstad bezaaid is met projecten. Ook in alle andere provincies is ProRail meer actief. Initiatieven zoals IC naar Aken, Maaslijn en naar Hamont willen niet vlotten. Duidelijk waar ProRail de voorkeur heeft liggen en goed luistert naar landelijke politiek waar de financiering vandaan komt

Ron Swart|17.06.21|11:53

Zo snel mogelijk Heerlen – Landgraaf verdubbelen, zodat de frequentie van de Drielandentrein kan worden verhoogd naar twee treinen per uur. Door aanpassingen aan de oostzijde van het emplacement Heerlen en de westzijde van emplacement Landgraaf kan een paar minuten van de reistijd af. Na inbouw van ETCS kan de trein – eindelijk – doorrijden naar Luik.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.