NS maakt plannen voor nieuwe nachttrein Amsterdam-Zürich
NS werkt met vervoerders SBB, ÖBB en Deutsche Bahn aan een dagelijkse nachttrein naar Zürich. Als het aan de spoorvervoerders ligt, kunnen reizigers vanaf eind 2021 of begin 2022 in de trein stappen. Het plan is om elke avond vanuit Amsterdam via het Rhein-Ruhrgebied en Basel ’s ochtends aan te komen in Zwitserland. In omgekeerde richting arriveert dan elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.
Op dit moment werkt NS met de drie partners alle details uit ter voorbereiding op de nieuwe nachttrein. Daaronder vallen bijvoorbeeld de dienstregeling, personeelsplanning en aanpassingen aan het materieel. De nachttrein Amsterdam-Zürich is een nieuwe treindienst die aan het Europese netwerk wordt toegevoegd. Sinds kort is Nederland weer aangesloten op dit netwerk dankzij de komst van de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen.
Populaire bestemmingen
Zürich en Basel zijn volgens NS populaire bestemmingen voor zowel recreatieve als zakelijke reizen. Reizigers naar Zwitserland moeten nu nog meerdere keren overstappen in bijvoorbeeld Hannover of Frankfurt. De nachttrein zorgt er ook voor dat het vanaf Basel of Zürich gemakkelijk is om naar verdere bestemmingen door te reizen in Zwitserland en Italië.
Met de nachttrein wordt daarnaast gezorgd voor een extra verbinding tussen Nederland en populaire steden in het Rhein-Ruhrgebied zoals Düsseldorf en Keulen. Het traject komt namelijk bovenop de bestaande zeven dagelijkse ICE’s naar Frankfurt, waarvan er één doorrijdt naar Basel. In Duitsland wordt de nachttrein ook gebruikt als nacht-intercity. “Hiermee geeft de nachttrein ook invulling aan de ambities uit de actie-agenda luchtvaart-spoor”, meldt NS.
Lees ook:
- Aandelen nachttreinen-exploitant European Sleeper binnen kortste keren uitverkocht
- Arriva wil met nachttreinen concurreren met NS op hoofdrailnet
- Dit zijn de grootste drempels voor nieuwe toetreders op internationale treinverbindingen
- Van Veldhoven wil liever geen subsidie verstrekken voor nieuwe nachttreinen
- Eerste nachttrein vanuit Oostenrijk in Amsterdam gearriveerd
- ‘Gebruikersvergoeding spoor in Europa is te hoog voor nieuwe toetreders’
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?