RegioJet European Sleeper nachttrein

Aandelen nachttreinen-exploitant European Sleeper binnen kortste keren uitverkocht

De belangstelling voor de aandelenuitgifte van European Sleeper is “overweldigend” geweest, zo heeft de Nederlandse particuliere nachttrein-exploitant maandag bekendgemaakt. Een kwartier na de start van de verkoop op 27 mei waren alle aandelen reeds gereserveerd.

European Sleeper wil zoveel mogelijk mensen ertoe aanzetten om met nachttreinen te reizen, omdat het bedrijf dit als duurzaam alternatief voor overige vervoermiddelen ziet. Door middel van het uitgeven van aandelen konden ook particulieren zich bij het initiatief aansluiten. “We zijn een coöperatie, dus grote investeerders worden lid en krijgen zeggenschap over de strategie. Kleinere investeerders krijgen dat niet, maar wij zullen hen zeker vragen naar hun ideeën”, zei mede-oprichter Elmer van Buuren in april in een uitzending van SpoorProTV.

Volgens de start-up hebben ruim 350 investeerders uit binnen- en buitenland vorige maand aandelen gereserveerd. Dat leverde niet allen een startkapitaal van een half miljoen euro op, maar ook steun voor in de nabije toekomst.  “Behalve dit startkapitaal, hebben we nu ook meer dan 350 enthousiaste investeerders aan boord, die de komende jaren als fans en ambassadeurs kunnen optreden en mee willen denken met de ontwikkeling van het bedrijf”, zo laat European Sleeper weten.

Het succes van de verkoop is wat Van Buuren en mede-initiatiefnemer Chris Engelsman betreft bovendien een teken dat treinreizigers in Europa weer volop van nachttreinen gebruik willen maken.

Versneld aan de slag

In april 2022 wil European Sleeper zijn eerste nachttrein van Praag naar Brussel laten rijden. Het bedrijf werkt daarvoor samen met Tsjechische vervoerder RegioJet. Het geplande vertrek in Praag is aan het begin van de avond, zodat de nachttrein in de ochtend in Brussel arriveert. Het is de bedoeling om de nachttrein in eerste instantie drie keer per week te laten rijden, om vervolgens op te schalen naar een dagelijkse verbinding.

European Sleeper hoeft op de verbinding tussen Praag en Brussel geen eigen materieel in te brengen. Het uiteindelijke doel is echter om vanuit Nederland en België ook nachttreinen naar andere steden te laten rijden. Het succes van de aandelenuitgifte geeft European Sleeper wat dat betreft de wind in de zeilen.

“De belangstelling was zodanig overweldigend, dat we overwegen om versneld aan de slag te gaan met implementatie van nieuwe routes en de aanschaf van gemoderniseerde rijtuigen”, zo besluiten Engelsman en Van Buuren hun persbericht.

Lees meer: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.