NMBS wil dit jaar nog 44 loketten op treinstations sluiten
De Belgische spoorvervoerder NMBS gaat dit jaar de loketten van 44 treinstations sluiten. Hiermee zakt het aantal fulltime bemande stations tot 91, terwijl op andere stations de loketten alleen nog op de drukste momenten van de dag geopend zijn.
De NMBS voert op dit gesprekken met diverse Belgische gemeentes over de loketten van stations die dit jaar gesloten worden. “Insteek is om een nuttige invulling van deze stations te vinden om zo leegstand te voorkomen en een soort sociale controle te houden”, geeft woordvoerder Dimitri Temmerman aan.
Nieuwe invulling treinstations
Om te voorkomen dat deze 44 stations leeg komen te staan, is de spoorvervoerder gesprekken gestart met gemeenten. “Samen met hen wordt er gekeken naar een mogelijke invulling van het station om te voorkomen dat de lokalen leeg komen te staan”, zegt Temmerman die verwacht de komende weken met meer informatie naar buiten te kunnen komen.
De woordvoerder laat weten dat de leegkomende stations op verschillende manieren een nieuwe invulling kunnen krijgen. “Denk bijvoorbeeld aan verenigingen die hier hun activiteiten uitvoeren.”
Postservicepunten
Reizigersorganisatie TreinTramBus pleitte eerder dit jaar in De Standaard voor een herbestemming om de station open te kunnen houden, waarbij naar het voorbeeld van Nederland de spoorvervoerder samenwerkt met andere partners. “Het is alles of niets: of het loket blijft open, of alles verdwijnt. Waarom werkt de NMBS niet samen met andere partners – Bpost, lokale handelaars om toch een basisdienstverlening aan te bieden? Ook krantenwinkels of koffiebars kunnen treintickets of abonnementen verkopen. In Nederland gebeurt dat al”, verklaarde de reizigersorganisatie.
Het Laatste Nieuws meldt dat NMBS en Bpost inmiddels met elkaar in gesprek zijn om in zeven stations postservicepunten onder te brengen. Op de shortlist zou ook het station van Lede prijken. Tot hierover meer duidelijkheid is, staakt de gemeente Lede het onderzoek wat betreft een mogelijke herbestemming van het gebouw.
Lees ook:
- Metro’s in Brussel rijden straks iedere 2 minuten met nieuwe M7-metrostellen
- Belgisch parlement voor reactivering spoorverbinding Hamont-Weert
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?