Scheveningen strand, foto: NS

Investering van 30 miljoen in betere railverbindingen naar Scheveningen strand

De gemeente Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en NS investeren in totaal 30 miljoen in de verbetering van de verbinding tussen Den Haag en Scheveningen met de tram en trein. Daartoe hebben de partijen en stadsvervoerder HTM de overeenkomst Slim en Schoon getekend waarin de eerste ideeën staan om dit voor elkaar te krijgen.

Er zijn plannen voor een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enkele tussenstop naar het strand rijdt, extra bewaakte en onbewaakte stallingen voor (deel)fietsen en (deel)scooters vlakbij het strand en een reis naar het strand met trein en tram op één kaartje. De gemeente Den Haag stelt tien miljoen euro ter beschikking, NS investeert vijftien miljoen euro en MRDH vijf miljoen euro.

Auto weren

Het doel van de plannen is om de auto uit de stad te weren. Op strategische plekken aan de randen van de stad en op stations kan de reiziger gebruikmaken van slim en schoon vervoer op maat. Het is de bedoeling dat reizigers vanaf elk station naadloos door kan reizen naar zijn bestemming. Daardoor ontstaat een deur-tot-deur reis, waarbij de overstap naar tram, (deel)fiets of (deel)scooter vanuit de trein beter wordt.

“Wij geloven erin dat een combinatie van verschillende vormen van vervoer een perfect alternatief kunnen zijn voor de auto”, zegt Magdalena Piotrowska, NS Regiodirecteur Zuid. “Daar spelen we op in door het aanbod van treinen en andere vormen van openbaar vervoer de komende jaren uit te breiden en gemakkelijker toegankelijk te maken voor een bezoek aan stad of strand. De start van deze samenwerking is ook een nieuwe impuls om de reizigers weer terug te winnen voor het OV na de coronacrisis.”

Programma Toekomst Scheveningen Badplaats

De projecten dragen bij aan een duurzame bereikbaarheid van de Haagse kuststrook met minder overlast voor de omgeving. Het sluit hiermee naadloos aan bij het Programma Toekomst Scheveningen badplaats. Dit programma is erop gericht om de iconische waarde van Scheveningen te behouden, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en veiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Investering van 30 miljoen in betere railverbindingen naar Scheveningen strand”

-baxspace-|31.05.21|13:03

Wat is de toegevoegde waarde van een snelle tram als deze achter een reguliere tram, die bij elke halte stopt, blijft hangen? Er wordt in dit artikel niets gezegd over hoe dit plan uitgewerkt is of wordt.

kees van luttervelt|31.05.21|13:15

De wens van een snelle railverbinding tussen de Haagse stations, de wijde omgeving van den Haag en Scheveningen bestaat al sinds het opheffen van de trein naar Scheveningen en de blauwe tram. Ook dit lijkt weer op gemorrel in de marge zonder daadwerkelijke oplossing. Dan moet er extra rail op vrije baan bijkomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.